Siūlomos įstatymo pataisos nėra tokios baisios, kaip vaizduoja privačių įstaigų vadovai ir kai kurie politikai. Negera tik bendroji kryptis: sveikatos sauga – biudžetinė, kas liko, gali būti ir privati.
Įstatymo pakeitimo projektas apribojo galimybes naujai steigiamoms asmens sveikatos priežiūros įstaigoms bei toms įstaigoms, kurios iki šios nebuvo sudariusio sutarčių su teritorinėmis ligonių kasomis, sudaryti tokias sutartis, o tai reiškia – apriboja galimybę tokioms įstaigos suteikti jų pacientams paslaugas. Žinant, jog biudžetinės (senosios) įstaigos tokias sutartis turi, suprantama, kad naujos pataisos nutaikytos į privačias ir naujai steigiamas (privačias) įstaigas. Nors ir Seimas pataisoms nepritarė, tačiau manau, kad sulauksime ne vienos panašios pataisos.
Kurlink judame
Šiuolaikinės išvystytos valstybės turi du kraštutinius sveikatos sistemos modelius: amerikietišką (kai formaliai visos sveikatos įstaigos privačios) ir angliškąjį, kai absoliuti dauguma sveikatos įstaigų visiškai finansuojama iš specialių lėšų. Kiekviena iš jų turi savų trūkumų.
JAV per paskutinius kelerius metus draudimo sistemai grąžinama per vieną milijardą amerikietiškų dolerių pavogtų pinigų. Egzistavo ir egzistuoja visuomenės sluoksniai, kurie negauna sveikatos paslaugų, nes nėra drausti. JAV sveikatos saugos sistema, būdama pačia brangiausia pasaulyje, neužtikrina nė ilgiausios gyvenimo trukmės, nė pasitenkinimo paslaugų sistema. Pagal bendruosius vertinimus ji yra penktoje – septintoje vietose.
Angliškoji sistema šiuo metu ryškiai reformuojama. Priežastys – aiškiai per brangi valdymo sistema. Antra – pati sistema, būdama brangi, neužtikrina norimos sveikatos paslaugų kokybės – ilgos eilės pas gydytojus, operacijos kartais tenka laukti metus. Pasitenkinimas pačia sistema nuolatos krenta.
Lietuvos sveikatos sistema palaipsniui judėjo nuo visiškai valstybinio prie mišraus valstybinio-privataus sveikatos saugos sistemos modelio. Tuo tikslu buvo valdymo paprastinimas ir paslaugų kokybės užtikrinimas, remiantis ekonominiais skaičiavimais. Todėl buvo perdėm sumažintas vadinamasis lovų skaičius, naikintos mažos ligoninės ir ambulatorijos. Tai padarė aibę spragų esamoje sistemoje, kuri šiuo metu yra pakankamai gera, palyginus su švedų ar bulgarų.
Siūlymai
1. Panaikinti kasas esamose biudžetinėse (valstybinėse) sveikatos priežiūros įstaigose. Visas paslaugas teikti klientui nemokamai, gaunant lėšas iš ligonių kasų.
2. Leisti kaimo, miestelio bendruomenei steigti norimą sveikatos paslaugų įstaigą (ambulatoriją, gimdymo palatas, mediko kabinetą), pačioms kooperuojant vietos savivaldos, privačių rėmėjų ir PSDF lėšas.
3. Sustiprinti materialią ir žmogišką ligonių transportavimo bazę, skubiai pristatant ligonį į reikiamą sveikatos įstaigą. Tam reikia ne tik naujų automobilių, bet ir malūnsparnių.
4. Maksimaliai naudotis naujųjų technologijų teikiamomis galimybėmis sveikatos paslaugų sferoje.
Dr. Vytautas Valevičius