Greitosios medicinos brigadų trūkumas Tauragės rajone gyventojams, net ir neturintiems sveikatos problemų, kelia nerimą. Liga ar trauma gali užklupti netikėtai, jos neklausia, ar tuo metu yra laisva medikų brigada, pasiruošusi padėti. Dviem tauragiškėms greitosios medicinos pagalbos teko laukti valandą ir daugiau, tačiau apie tai, kad tiek užtruks, dispečerinės medikai jų neperspėjo. Pasirodo, buvo piko laikas – daug iškvietimų, o ir perskambinti ligonėms nebuvo kada.
Greitosios laukė valandą
Vieną vasario penktadienį greitąją savo mamai iškvietusi viešai nepanorusi prisistatyti tauragiškė vėliau redakcijai pasakojo, kad paskambinusi Bendrajam pagalbos centrui (BPC) išsikvietė medikus, tačiau niekas jos neperspėjo, kad jos teks laukti valandą laiko.
– Mama pasijuto blogai – turi problemų su širdimi, buvo labai aukštas kraujospūdis, tad iškviečiau greitąją. Aš vairuoju ir turiu automobilį, bet bijojau mamą pati vežti į ligoninę – kad pakeliui nepasijustų dar blogiau. Tačiau, jei būtų dispečeris pasakęs, kad teks laukti taip ilgai ir galiu bandyti pati nuvežti, tai būčiau nuvežusi. Ar normalu laukti greitosios valandą? Per tiek laiko numirt gali tris kartus. Atvykus greitajai, net brigadoje buvusi medicinos sesuo stebėjosi, kad Kaunas (ten yra bendra dispečerinė, – red. past.) mūsų neperspėjo, jog laukti reikės net 50 minučių, – piktinosi ilgai greitosios laukusi tauragiškė.
To paties savaitgalio sekmadienį greitosios medicinos pagalbos prireikė ir dar vienai jaunai tauragiškei (vardas ir pavardė redakcijai žinomi). Moteris „Tauragės žinių“ žurnalistei taip pat pasakojo, kad BPC dispečerė jos neinformavo, kad tuo metu nėra laisvų brigadų ir kad greitosios teks palaukti.
– Paskambinusi papasakojau, kas man yra ir kodėl reikia greitosios. Mane išklausė, pasakiau adresą ir viskas – liepė laukti. Jaučiausi tikrai blogai, būčiau išsikvietusi taksi automobilį, jeigu būčiau žinojusi, kad teks tiek ilgai laukti, bet manęs niekas neinformavo. Pralaukusi daugiau nei valandą jau vos laikiausi. Jau ir greitąja nebepavadinsi šitiek pralaukus. Iš ligoninės turbūt pėsčiomis gydytojas greičiau ateitų, nei visa brigada automobiliu atvažiuos, – greitosios lėtumu stebėjosi moteris.
Trūksta finansavimo
Tauragės pirminės sveikatos priežiūros centro (PSPC) direktorius Donatas Petrošius ir Greitosios medicinos pagalbos (GMP) skyriaus slaugos administratorė, felčerė Virginija Puzonienė „Tauragės žinioms“ teigė, kad GMP dirba nuostolingai, tačiau stengiasi, kiek gali. Tauragės PSPC direktorius D. Petrošius dėl situacijos pagerinimo kreipėsi į Klaipėdos Teritorinės ligonių kasos Stebėtojų tarybą ir Sveikatos apsaugos ministeriją, tačiau atsakymo nesulaukė.
– Valstybinė ligonių kasa mums finansuoja tik 2,9 brigados per mėnesį. O mes turime 3,6. Čia su Pagėgių brigada. Paprastai skaičiuojant, dienomis Tauragėje budi 3 brigados, o naktimis, nuo 20 val. dirba 2 brigados. Skaičiuodami darbo valandų krūvį kiekvienam brigados darbuotojui stengiamės savaitgaliais ir švenčių dienomis grafikus sudaryti taip, kad visą parą budėtų po tris brigadas, – jau ne pirmą kartą redakcijai situaciją detalizavo poliklinikos direktorius D. Petrošius.
– Jei yra laisva komanda, tai niekas pacientų neverčia laukti – ji išsiunčiama nedelsiant. Taip pat yra vykdomi ligonių pervežimai į kitas gydymo įstaigas. Geriausiu atveju, kelionė į Klaipėdos ligoninę gali trukti 3 valandas – tiek trunka ligonį ne tik nuvežti ir parvažiuoti, bet ir sulaukti jo apžiūros, nes apžiūrą atliekantis gydytojas gali pasakyti, kad nieko baisaus nėra ir po atliktų procedūrų teks vežtis žmogų atgal, – dėstė V. Puzonienė.
Pasitaiko piktnaudžiavimų
Pasak GMP skyriaus slaugos administratorės, pasitaiko ir žmonių piktnaudžiavimo atvejų, tačiau jie nėra toleruojami ir skatinami.
– Būna, kad išsikviečia greitąją dėl savaitę trunkančio kosulio, nes savaitgalį nusprendžia persišviesti plaučius. Dėl tokių atvejų nukenčia tie, kurie tuo pat metu pasijaučia tikrai blogai ar patiria traumą. Nereaguoti net ir į tokius iškvietimus negalime. Mano darbo istorijoje buvo net atvejis, kai girtas vyras iškvietinėjo greitąją dėl keistų pageidavimų – tuomet pranešame policijai. Šiuo metu keli mūsų skundai jau yra išspręsti ir už melagingus iškvietimus žmonės turės susimokėti baudas, – žurnalistei kalbėjo felčere dirbanti moteris.
„Persiplėšti esame nepajėgūs“
Žurnalistei aiškinantis, kodėl minėtos tauragiškės greitosios turėjo laukti apie valandą, V. Puzonienė sutiko peržiūrėti iškvietimų archyvinius duomenis. Paaiškėjo, kad vasario 13-osios vakare iškvietimai fiksuoti kone kas minutę.
– Skambinta vos ne kas minutę. Matome, kad greitoji iškviesta 18.45 val. Tačiau brigada galėjo išvykti tik 19.29 val. ir po 16 minučių atvyko pas ligonį. Brigada buvo iškviesta bevažiuojanti į bazę iš Šakviečio kaimo. Todėl kelionė iki ligonio truko ilgai. Tauragės ribose atvykstama daug greičiau, – kalbėjo Tauragės GMP skyriaus vadovė.
– Antruoju atveju situacija sudėtingesnė. Vasario 15-ąją skambutį 19.30 val. gavo Kauno dispečerinė. Brigada atsilaisvino tik 20.04 val., tačiau pakeliui buvo atšaukta ir išsiųsta kitu adresu. Noriu paaiškinti, kad esant dideliam iškvietimų kiekiui, yra taikomi prioritetai. Šiuo atveju buvome iškviesti dėl pilvo skausmų, tačiau Kauno dispečerinė atšaukė brigadą ir nukreipė kitu adresu dėl krūtinės skausmų. Tai potencialiai pavojingiau sveikatai. Todėl pas jūsų minimą ligonę atvykome tik 20.49 val. Suprantu, kad ligoniui skauda ir reikia pagalbos kuo greičiau, tačiau persiplėšti esame nepajėgūs. Reikia daugiau brigadų, tačiau jau ir taip pagal finansavimą turime jų per daug – daugiau samdyti PSPC neišgali, – tvirtino Virginija Puzonienė.
112 tik nukreipia skambučius
Kodėl ligoniai nėra perspėjami, jog greitosios teks ilgai laukti, teiravomės Bendrojo pagalbos centro (BPC) laikinai einančio direktoriaus pareigas Tado Maroščiko.
– Mes, gavę skambutį, ir išsiaiškinę, kad reikalinga greitoji pagalba, sujungiame su artimiausia greitosios dispečerine. Tolimesnę informaciją sekti mes neturime galimybės. Jums viską geriau paaiškintų dispečerinėje dirbantis medikas. Taip pat nežinau konkrečiai jūsų minimos situacijos, tad komentuoti negaliu, – teigė T. Maroščikas.
Tačiau po kelių dienų „Tauragės žinių“ redakcija sulaukė T. Maroščiko skambučio. Jis prašė nurodyti tikslų skambučių laiką ir skambinusiųjų pavardes – pažadėjo pasidomėti situacija ir įsitikinti, ar problema nesusijusi su BPC dispečerio veiksmais.
Vykti pačiam – rizikinga
Turbūt daugelis jau žino, kad gydytojo besišaukiančių tauragiškių skambučiai iš BPC nukreipiami į Kauno Greitosios medicinos pagalbos stotį. Šios stoties direktoriaus pavaduotoja medicinai Danguolė Vaikšnienė redakciją tikino, kad siūlyti ligoniui pačiam atvykti į ligoninę yra labai rizikinga.
– Labai atidžiai prižiūrima, kad greitoji nuvyktų pas ligonį kiek įmanoma greičiau. Turime tokią vidaus tvarką: kai matome, jog greitai nuvykti nepavyks, pamainoje dirbantis vyresnysis gydytojas pats perskambina ligoniui ir aiškinasi situaciją. Tuo metu stengiamasi padėti, paaiškinti, kaip elgtis, kad būklė nepablogėtų, kad būtų lengviau laukti atvykstančių gydytojų. Pokalbio metu labai sunku atsakingai nuspręsti, ar ligonis yra pajėgus nuvykti pats, ar su taksi į ligoninę, ar jam galima siūlyti tokią galimybę, nesant laisvos GMP komandos, – apie darbo specifiką pasakojo direktoriaus pavaduotoja.
– Abiem minimais atvejais skambučių srautai buvo žymiai padidėję. Palyginimui galiu pasakyti, kad vidutiniškai per valandą sulaukiame apie 50 skambučių. Vasario 15-ąją skambučių skaičius siekė beveik 100 per valandą. Natūralu, kad ilgai laukiant greitosios, vyresnysis gydytojas tiesiog fiziškai negalėjo visiems ilgai laukiantiems perskambinti. Tačiau visada dispečeris pokalbio gale pasako, kad būklei pablogėjus žmogus perskambintų. Kiek mačiau, minėti ligoniai neperskambino, – situaciją komentavo D. Vaikšnienė.