Akistata su liga – nelengvas išbandymas kiekvienam žmogui. Bet susidūrimas su Lietuvos sveikatos priežiūros sistema ligonio pečius kartais užgula dar sunkesniu kryžium. Gal neatsitiktinai plinta posakis „Neturiu sveikatos sirgti“?
Klaipėdos ligoninių medikai kasdien susiduria su pacientais, kurie, nežinodami, kaip pakliūti pas juos nustatyta tvarka, ašarodami pagalbos maldauja tiesiog koridoriuose. Šiandien, Tarptautinę ligonio dieną, - neatsitiktiniai pokalbiai su gydytojais apie ligonį ir jam netarnaujančią sistemą.
“Mūsų visuomenėje įsitvirtinusi nuostata, kad susirgus reikia ieškoti pažįstamų, kitaip negausi pagalbos. Todėl nemažai žmonių ateina į ligoninių skyrius ir ašarodami ieško pagalbos sau ar savo artimiesiems. Jie apeliuoja į gydytojų jausmus, į Hipokrato priesaiką. Bet juk gydytojas turi savo darbo grafiką, ir jei kiekvienam atėjusiam padės - nieko daugiau nebegalėsi padaryti. Atsidarys naujas priėmimas“, – „Vakarų Lietuvos medicinai“ sakė Klaipėdos jūrininkų ligoninės 1-ojo kardiologijos skyriaus vedėja dr. Dalia Jarašūnienė.
Prie to, kad žmonės patys priversti ieškoti specialistų pagalbos ligoninėse, jos manymu, prisideda patys gydytojai: kartais net gulinčiam kuriame nors stacionare pacientui jie įteikia išrašą ir pasako ieškotis pagalbos kitoje įstaigoje. Ir viskas.
„Bet juk pacientas neturi pats ieškotis pagalbos – kas jį gydys toliau, turi pasirūpinti ir susitarti gydytojas. Užregistruoti ir pasakyti pacientui, kur jis turėtų toliau eiti, galėtų ir poliklinikų slaugytojai. Pacientas turi jausti, kad juo rūpinamasi. Tada jis nebesiblaškys“, - mano gydytoja kardiologė.
Žmonėms, pastebi medikai, trūksta informacijos apie tvarką sveikatos priežiūros sistemoje. Susirgę jie nežino, ką daryti, kur kreiptis. Kai kurie, pasijutę blogai ir „atsimušę“ į ilgas eiles pas specialistus, taip pat ieško „priėjimo“ pas specialistą, kad suteiktų pagalbą. Jie nesinaudoja galimybe išsikviesti greitąją, nors nugabentas į priėmimo skyrių būtų tuoj pat apžiūrėtas – ūmiai susirgus laukti eilėse nereikia.
„Štai neseniai pas mane atvažiavo žmogus, kurio mama išrašyta iš vienos ligoninės ir buvo pasakyta, kad toliau reikia eiti pas kardiologus, nes bus reikalingas zondavimas. Nei išrašo, nei kur eiti - jis nežino. O juk gydytojas, pas kurį gulėjo ligonis, turėjo pats skambinti ten, kur reikia, ir jį užregistruoti, paaiškinti, kas pacientui yra. O gali būti ir taip, kad neturėsi tokio ligonio kada apžiūrėti – ir kitą dieną atrasi jį reanimacijoje“, - kolegų aplaidumu stebisi D. Jarašūnienė.
Toks aplaidumas esąs būdingas ir kai kuriems rajonų, ir Klaipėdos ligoninių bei šeimos gydytojams. Maloni išimtis, - pažymėjo kardiologė, - Tauragės ligoninė. Šios įstaigos medikai visada paskambina į skyrių ir perveža pacientą.
„Baisu darosi, kas bus senatvėje. Jei vaikai manimi nepasirūpins, o aš jėgų neturėsiu vaikščioti po ligoninių skyrius, kas bus? Juk kai pasensime, turėsime vieną profesiją – pensininkas. Turime būti garantuoti, kad mums bus suteikta derama pagalba. Kol nesukursime to dabar, kol esame darbingi, niekas nepasikeis“, - sakė D. Jarašūnienė.
Sudėtinga gauti siuntimą
„Susigaudyti mūsų sistemoje net patiems medikams gana sunku“, - kolegei pritaria ir Respublikinės Klaipėdos ligoninės Reanimacijos ir intensyviosios terapijos skyriaus vedėjas Egidijus Guogis.
Klaipėdos universitetinės ligoninės Pilvo ir endokrininės chirurgijos skyriaus vedėjas dr. Algirdas Šlepavičius antrina, esą pacientai priversti ieškotis ligoninėse specialistų pagalbos patys todėl, kad kai kurie gydytojai, ypač mažesniuose miestuose, tiesiog vengia išrašyti siuntimą.
„Yra daug nekompetentingų šeimos daktarų, ant kurių pečių suversta viskas - jie turi būti ir ginekologais, ir LOR gydytojais, turi mokėti siūti žaizdas... Bet jie negali visko mokėti, o siųsti konsultuotis pas specialistus bijo ar nenori dėl kitų interesų. Gal nori prieš pacientą pasirodyti, jog viską išmano?“ - svarstė jis. Neseniai jo konsultuota moteris iš Pagėgių taip pat tikino, jog gauti siuntimą iš šeimos gydytojos – „jokių šansų“.
Kita priežastis, kodėl medicinos pagalba tampa sunkiai prieinama – skurdas. Yra tokių ligonių, kurie prašosi konsultacijos, nes sako neturį pinigų susimokėti už oficialią konsultaciją poliklinikoje.
„Būna, pasakau žmogui – iš Šilalės, Skuodo ar Šilutės, - jog jam reikia kompiuterinės tomografijos, pasisiūlau jį užregistruoti. O jis sako, jog neturi pinigų atvažiuoti antrą kartą. Tenka tartis, kad priimtų jį šiam tyrimui tą pačią dieną. Kad gautum paciento tyrimų atsakymus – pats skambini į laboratoriją, sužinai ir konsultuoji ligonį telefonu, nes atvykti dėl skurdo jis negali“, - kalbėjo A. Šlepavičius.
Ligos užleistos
Gydytojų nuomone, kad sunku gauti kvalifikuotą medicinos pagalbą laiku, rodo ir tai, jog apie du trečdalius onkologinių pacientų yra „šiurpiai apleisti“, jie į gydytojo rankas pakliūva tik tada, kai vėžys jau 3 ar 4 stadijos. Ir kuo toliau, tuo tokių ligonių daugėja.
25 metus žmones reanimuojantis E. Guogis pastebi tą pačią tendenciją.
„80 proc. pacientų, kurie pas mane pakliūva, yra apleisti. Jei jie nebūtų apleisti, jei normaliai būtų vykdomos profilaktikos priemonės, jie į reanimaciją ir nepakliūtų. Anksčiau tokių nebūdavo. Ir seni, ir jauni apleisti, o nusigėrusieji smenga gilyn į liūną ir pagalbos negauna. Jei ir nueina pas šeimos gydytoją, tas išrašo receptą, o nusipirkti vaistų vis tiek negali, nes neįperka – vaistų antkainiai siekia 50-100 procentų“, - piktinosi pokalbininkas.
Ar išeitis yra?
E. Guogio manymu, daugelį sistemos problemų padėtų išspręsti savanoriškas papildomas sveikatos draudimas. Be to, sveikatos priežiūros sistemoje būtų daugiau tvarkos ir poreikis kreiptis į specialistus sumažėtų, jei gerai dirbtų pirminė sveikatos priežiūros grandis. Todėl esą reikalinga kelti šeimos gydytojų kvalifikaciją, išplėsti jų kompetenciją, galimybes.
“Tokios problemos Lietuvoje susidarė dėl to, kad ministerija daugybę metų neintegravo sveikatos apsaugos vadybininkų į ligoninių ir poliklinikų tinklus. Lietuvoje nėra valdomi pacientų srautai. Tuos srautus valdyti nėra nei gydytojų, nei pacientų reikalas. Tuo turi užsiimti sveikatos apsaugos vadybininkai. Jungtinėje Karalystėje visus siuntimus rašo šeimos gydytojas ir siunčia paštu specialistui. Tų siuntimų registravimo tvarką ir eiles tvarko vadybininkai. Specialistas su ligonių sąrašu poliklinikoje susipažįsta tik prieš pat konsultaciją. Net ir privačiai konsultacijai reikia gauti šeimos gydytojo siuntimą. Po kiekvienos konsultacijos specialistas išsamiai aprašo paciento būklę ir tą ataskaitą laiško forma siunčia šeimos gydytojui. Lietuvoje specialisto išrašai atiduodami pacientui į rankas, o į privačią įstaigą jie gali kreiptis be šeimos gydytojo siuntimo. Todėl šeimos gydytojai dažnai net nežino, kur ligoniai gydosi ir kokie jiems tyrimai atlikti. Reikia šią tvarką bei sistemą keisti“ ,- sakė dr. Audrius Šimaitis, dirbantis Jungtinėje Karalystėje.