Šiemet Pasaulinei vartotojų teisių ir Europos vartotojų dienai paminėti pasirinkta tema - produktų sauga ir rinkos priežiūra. Pastarųjų metų su maistu susiję skandalai verčia vis garsiau svarstyti, ar produktų sauga ir kokybė yra visuotinai privaloma, ar taikoma tik išskirtiniams produktams? Ar egzistuojantys saugos standartai yra pakankamai griežti, kad būtų užtikrinta produktų sauga ir kokybė? Ar vartotojai gali įtakoti, kad rinkos priežiūra ir kontrolė būtų efektyvi?
Visi esame vartotojai ir turime teisę įsigyti saugų ir kokybišką produktą.
Lietuvos vartotojams kartais pritrūksta žinių apie savo teises ar kaip jas apginti. Įvairiuose teisės aktuose įtvirtintos nuostatos ir įpareigojimai verslui – vartotojams tiekiami produktai turi būti saugūs ir tinkamos kokybės. Nusipirkus netinkamos kokybės maisto produktus, vartotojai turi teisę reikalauti, kad produktai prekybos vietoje būtų pakeisti į kokybiškus arba juos grąžinti ir reikalauti sumokėtų pinigų.
Šiomis teisėmis vartotojas gali pasinaudoti, jei turi pirkimo čekį, ir tol, kol nesibaigė prekės tinkamumo vartoti terminas. Todėl vartotojams visada pravartu pasilikti pirkimo čekius, o pastebėjus, kad įsigytas maisto produktas netinkamos kokybės, jo neišmesti, nes pardavėjas gali paprašyti grąžinti tokį produktą. Paties produkto ir pirkimo čekio gali prireikti ir patikrinimą atliekantiems Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos inspektoriams.
Kasmet įvairių maisto tvarkymo įmonių skaičius auga, 2010 metais buvo užregistruota kiek daugiau nei 33 tūkstančiai, o pernai Lietuvoje jau veikė per 36 tūkstančius tokių įmonių. „Apie 90 % visų pernai patikrintų maisto tvarkymo įmonių nenustatyta grubių pažeidimų, tačiau net ir vienas sprendimas sustabdyti įmonės veiklą ar nustatytas nesaugaus ar nekokybiško maisto pateikimo į rinką atvejis jau yra daug. Nukenčia ne tik konkrečios maisto tvarkymo įmonės įvaizdis ir reputacija, dėl tokių atvejų mažėja vartotojų pasitikėjimas visa maisto tiekimo grandine. Todėl kiekvienos maisto tvarkymo įmonės pagrindinė atsakomybė – užtikrinti, kad būtų laikomasi saugaus maisto tvarkymo procedūrų, o svarbiausiu prioritetu turėtų būti vartotojo (kliento) interesai“, – pabrėžė Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos direktorius Jonas Milius.
Pasak direktoriaus, Lietuvos vartotojai tampa vis reiklesni ir labiau išprusę, domisi sveikesnės mitybos galimybėmis ir nesitaiksto su netinkamos kokybės maisto produktų ar maitinimo paslaugų teikimu. Kiekvienais metais Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba gauna ir išnagrinėja daugiau kaip 2,5 tūkstančio vartotojų skundų. Vidutiniškai trečdalis šių skundų pripažįstami pagrįstais. Jau keletą metų daugiausia skundų (apie 47 %) sulaukiama dėl maisto produktų ar maitinimo paslaugų kokybės, vartotojai vis dar dažnai skundžiasi įsigiję maisto produktų su pasibaigusiais tinkamumo vartoti terminais. Kasmet daugėja skundų dėl neaiškaus, klaidinančio ar netinkamo maisto produktų ženklinimo. Tradiciškai daugiausiai skundų gaunama didžiuosiuose šalies miestuose Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, tačiau vis aktyvesni tampa ir mažesnių miestų ir miestelių vartotojai.
Įvertinus tai, kad jau kelerius metus dažniausiai vartotojai skundžiasi dėl viešojo maitinimo patiekalų kokybės, o ir pažeidimų šiame veiklos sektoriuje nustatoma dažniau nei kituose, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba jau nuo birželio mėnesio ketina pristatyti viešą, kontrolės duomenimis paremtą viešojo maitinimo įmonių reitingavimo sistemą. Į šios sistemos sukūrimą aktyviai įsijungus suinteresuotoms asociacijoms ir kitiems socialiniams partneriams, ši sistema padės vartotojams pagal konkrečius kriterijus lengviau pasirinkti kavinę, užkandinę ar restoraną ir nenusivilti gautų paslaugų kokybe.
Trumpa vartotojo atmintinė:
Įdėmiai perskaitykite ženklinimo etiketes - atidžiai išnagrinėjus informaciją ant pakuočių ar etikečių, tikimybė nusipirkti netinkamą produktą bus mažesnė.
Atkreipkite dėmesį į produktų laikymo sąlygas, tinkamumo vartoti terminus, jų sudėtį.
Jei manote, kad pardavėjas ar paslaugų teikėjas pažeidė jūsų teises, pirmiausiai pabandykite išspręsti kilusią problemą tiesiogiai su juo.
Reikalaukite, kad nekokybiška prekė būtų pakeista į tinkamos kokybės. Taip pat galite prekę grąžinti ir reikalauti grąžinti pinigus (tam būtina išsaugoti prekės pirkimo čekį).
Jei Jūsų reikalavimas dėl nekokybiškų maisto produktų ar su maisto tvarkymu susijusių paslaugų netenkinamas, kreipkitės į Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą nemokama telefono linija 8 800 40403 arba užpildyti pranešimą interneto puslapyje www.vmvt.lt.
vlmedicina.lt