Europos sveikatos paslaugų indeksas parodė Lietuvos išgyvenimo stebuklą: net per krizę kylam?
Zita Voitiulevičiūtė | 2012-05-21 00:01:34
Gal esate girdėję anekdotą apie trijų prezidentų pašnekesį, per kurį lietuvis nusistebi tautiečių gebėjimu išgyventi, kai uždirba mažiau nei išleidžia? Panašiai yra ir su Lietuvos sveikatos priežiūros paslaugomis. Įstaigos, nors sveikatos priežiūros paslaugų balo vertė mažesnė nei vienetas, sugeba ne tik sutaupyti ir investuoti bankuose, bet ir pakelti Lietuvos sveikatos priežiūrą Europos reitinguose. Naujausias Europos sveikatos paslaugų indekso tyrimas parodė, kad finansų krizė nekenkia sveikatos priežiūrai. Ar tikrai?
Europos sveikatos priežiūros sistemų skirtumai - iššūkis Briuselyje prie vieno stalo susėdusioms ne tik už pacientus, už gydytojus ir už farmacininkus kovojančioms organizacijoms, bet ir Europos sveikatos paslaugų indekso sudarytojams. Zitos Voitiulevičiūtės nuotr.
Jau rašėme, kad organizacijos „Health Consumer Powerhouse“ atliktame tarptautiniame Europos sveikatos priežiūros vertinimo tyrime Lietuva užėmė 26-ąją vietą iš 34. Tai geriausias Lietuvos šiame tyrime pasiektas rezultatas nuo 2007 m., nors pacientai ir medikai skundžiasi vis labiau, o gydymo įstaigos sukasi kaip išmano.
Kritikuoja moksliškumą
Gegužės 15 d. Briuselyje, Europos Parlamento rūmuose, pristatytas Europos sveikatos priežiūros paslaugų indekso tyrimas vertinamas prieštaringai, mat kritikos sulaukia galimybė lygiavertiškai vertinti 34 skirtingų valstybių visiškai skirtingas sveikatos priežiūros sistemas, indikatorių parinkimas, duomenų šaltiniai.
„Health Consumer Powerhouse“ vadovaujasi principu tyrimui duomenis rinktis ne iš valstybių valdžios institucijų, bet iš viešai prieinamų mokslinių straipsnių, ES duomenų bazių ir apklausų. Kaip aiškino organizacijos „Health Consumer Powerhouse“ vykdomasis direktorius Arne Bjornberg, taip yra patogiau lygiavertiškai įvertinti visiškai skirtingas sveikatos apsaugos sistemas ir išvengti tyrime dalyvaujančių valstybių pateikiamų duomenų tendencingumo.
Tyrimo vykdytojai pastabų sulaukė ir iš Briuselyje susirinkusių su sveikata susijusių organizacijų. Buvo priekaištauta dėl indekso sudarymui pasirinktų indikatorių, sąvokų netikslumo. Pavyzdžiui, diskusijų kilo dėl gydytojų skaičiaus šalyje nustatymo: ar medikas, dirbantis puse etato, skaičiuojamas kaip visas medikas ar kaip pusė?
Kiekvienam sava sistema geriausia
Tyrimo rezultatų paskelbimo renginį Briuselyje pradėjo europarlamentaras iš Švedijos Christoferis Fjellneris. Prieš paskelbiant tyrimo duomenis jis pašmaikštavo, kad, ko gero, kiekviena valstybė yra įsitikinusi, kad jos sveikatos apsauga yra geriausia.
„Bet vienaip ar kitaip dėl šio tyrimo jos gali analizuoti kitų šalių sistemas ir sprendimus, mokytis viena iš kitos, o ne liūdėti, kad nebuvo tinkamai įvertintos. Jeigu valstybės pasimokytų viena iš kitos, sveikatos paslaugų pagerėjimas būtų akivaizdus“, – sakė politikas.
Vis dėlto paskelbus tyrimo rezultatus, iš pradžių gana skeptiškai apie jį atsiliepusi Lietuvos Sveikatos apsaugos ministerija, atrodo, liko patenkinta tarptautiniu įvertinimu.
„Atkreipiame dėmesį, kad iš 1000 galimų balų nė viena valstybė nesurinko maksimalaus skaičiaus, taigi visoms ES šalims dar yra rezervų tobulinti savo sveikatos sistemą. Net pirmąją vietą užėmusi valstybė – Nyderlandai – surinko tik 872 balus. Iš 34 vertintų valstybių Lietuva užėmė 26 vietą, pralenkdama net ir panašaus ekonominio išsivystymo šalis kaip Lenkija, Vengrija, Latvija ir kitas. Reitingų eilėje rikiuojamės tuoj pat po Ispanijos ir Portugalijos. Apibendrinę tyrimo rezultatus matome, kad Lietuvos sveikatos sistemoje yra teigiamų pokyčių“, – teigiama SAM komentare dėl tyrimo vertinimo.
Pagrindinis akcentas – ekonominė krizė
Europarlamentaras iš Švedijos Christoferis Fjellneris mano, kad kiekvienas ES valstybė tiki, jog jos sveikatos priežiūros sistema yra geriausia. Zitos Voitiulevičiūtės nuotr.
A. Bjornberg pabrėžė, kad vertinant šių metų indeksą daugiausia dėmesio buvo kreipiama į ryšį tarp ekonominės krizės ir sveikatos paslaugų kokybės.
Analizuodamas duomenis ir lygindamas juos su duomenimis nuo 2006 m., A. Bjornberg pastebėjo kai kurias tendencijas. Anot jo, gydymo rezultatų indikatoriai neatskleidė jokio gydymo rezultatų pablogėjimo per nagrinėtąjį laikotarpį.
„Ko gero, šis teigiamas efektas pasiektas dėl to, kad gydytojus yra sunku valdyti. Jie retai įsiklauso į vadybininkų ir politikų signalus, – kalbėjo ekspertas. – Juk teikdami menkavertes paslaugas gydytojai sulauktų kritikos, kuri dažniausiai motyvuoja labiau negu vadybiniai ir finansiniai sprendimai.“
Grįsdamas sveikatos priežiūros sektoriaus atsparumą ekonominei krizei A. Bjornberg pridūrė, kad išskyrus tai, kad dabar daugelyje šalių pacientams tenka ilgiau palaukti nedidelių operacijų, kiti sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumo indikatoriai nepakito.
Smūgis už spyrį
Visos 27 ES valstybės ir kitos septynios Europos valstybės, kurios yra įtrauktos į tyrimą, įrodo, kad yra sunku lyginti valstybes, kurių yra tokie skirtingi finansiniai resursai. Todėl tyrimo organizatoriai sukūrė rodiklį, kurį pavadino „smūgiu už spyrį“.
Kasmet sveikatos priežiūrai valstybių išleidžiama perkamoji galia skiriasi. Pavyzdžiui, Albanijoje ji yra 400 JAV dolerių, Norvegijoje - 4000 JAV dolerių. Tyrimo organizatoriai atmetė vertinimą pagal tai, kiek valstybėse išleidžiama lėšų vienam gyventojui palyginus su paslaugų kokybe, nes tai nustumtų ekonomiškai stiprias valstybes į lentelės apačią.
„Gerai būti turtingam norint teikti efektyvias sveikatos priežiūros paslaugas“, – pristatydamas tyrimą pridūrė A. Bjornberg.
Tad kiekvienai šaliai buvo išskaičiuota šio skaičiaus kvadratinė šaknis.
Tačiau šioje vietoje Lietuva jau galėtų iškelti galvą. Su tiek, kiek, tyrimo autorių duomenimis, vienam Lietuvos gyventojui tenka lėšų jo sveikatos apsaugai, Lietuva sukasi gana neblogai.