Antradienis, 2024.04.16
Reklama

Europos Komisija: reikia visiškai drausti alkoholio reklamą

2012-05-04 10:48:23

 Balandžio 16 d. didžiausi alkoholio gamintojai kartu su Pasaulio reklamos federacija (World Federation of Advertising) pristatė Atsakingos rinkodaros paktą (The Responsible Marketing Pact), kuriame siūloma sustiprinti savireguliaciją. Į tai reaguodamos visuomenės interesą atstovaujančios organizacijos primena Europos ir nacionaliniams politikams, kad alkoholio kontrolės srityje šiuo metu kaip niekad reikalingi veiksmingesni ir griežtesni šio produkto reguliavimai bei ragina Europos Komisiją ir šalis nares, kuriant Europos Sąjungos Alkoholio strategiją 2013-2020 metams, neiti blogiausiu ir neefektyviausiu keliu. 

 Alkoholio pramonė vienijasi

 „Negalime palikti tokio žalingo produkto – alkoholio - gamintojams patiems nuspręsti kaip, kada ir kur produktas gali būti reklamuojamas ir pristatomas. Politikai turėtų ne gręžtis į savireguliavimo mechanizmus, bet griežtesnėmis įstatyminėmis priemonėmis apsaugoti vartotojus. Šio pakto turinys – tiesiog senos neveiksmingos savireguliavimo priemonės naujoje pakuotėje. Šiandien matome dviejų galingų pramonės šakų formalų susivienijimą, kad jos kovotų su išorine kontrole - ir tai kelia didžiulį nerimą ”, – teigia Mariann Skar, Europos alkoholio politikos aljanso (Eurocare) generalinė sekretorė.

 Savireguliacija - būdas vilkinti kontrolės įstatymų priėmimą

Alkoholio pramonei rinkodaros laisvė yra itin svarbi. Iškilus visiškam reklamos uždraudimo klausimui Lietuvoje, šalies aludariai iš karto pradėjo kurti susirūpinimo kupinas socialines reklamas apie alkoholio vartojimą. Taip siekiama parodyti, kad jie jaučiasi atsakingi už nesaikingo alkoholio vartojimo sukeliamas problemas ir yra pakankamai atsakingi, kad galėtų patys save kontroliuoti.

Realybė tokia, kad kiekvieną vyriausybės siekį suvaržyti alkoholio pramonės rinkodarą visada pasitinka pasiūlymas griežtinti egzistuojančius savireguliacijos apribojimus. Ši strategija naudota Švedijoje, Olandijoje ir kitose šalyse. Visos nepriklausomos mokslinės studijos teigia, kad savireguliacija nėra veiksminga. Dar daugiau, augantis alkoholio vartojimas tarp Europos vaikų rodo, kad pramonės savireguliacija akivaizdžiai stabdo ir menkina įstatymų priėmėjų motyvaciją įdiegti realias alkoholio kontrolės priemones.

 Savireguliacija alkoholio rinkodaroje ir įspėjimai apie žalą sveikatai neseniai buvo nurodyti kaip svarbūs naujosios ES Alkoholio strategijos elementai. Tačiau savireguliavimu nebuvo pasiekta numatytų tikslų. Štai 2007 m. Jungtinės Karalystės vyriausybė išbandė savanorišką sveikatos įspėjimų etikečių programą. Tačiau pramonė nesilaikė taisyklių, kurias patys pasiūlė, ir tik 15% jų naudojo etiketes.

Kreiptasi į Europos Komisiją

 „Alkoholio pramonė turėjo ne vieną galimybę įrodyti, kad savireguliacija gali būti veiksminga, - teigia Andrea Lavesson, „Active – sobriety, friendship and peace“ organizacijos prezidentė. - Tačiau pakanka įrodymų, kad savireguliacija nepadeda apsaugoti vaikų ir jaunimo”.

Europa tebėra daugiausiai alkoholio vartojanti pasaulio dalis, ir alkoholio sukeliamą žalą veiksmingai sumažinti pavyks veikiant ne vien nacionaliniame, bet ir ES lygmenyje.

Europos alkoholio politikos aljansas (Eurocare) kartu su 28 Europos ir nacionalinėmis organizacijomis kreipiasi į Europos komisiją priimti konkrečius ir

įpareigojančius sprendimus, kurie naujoje ES Alkoholio strategijoje padėtų sumažinti alkoholio keliamą žalą. Šį kreipimąsi pasirašė ir Lietuvos Nacionalinė tabako ir alkoholio kontrolės koalicija.

 Naujausias tyrimas: reikalinga visiškai uždrausti alkoholio reklamą

 Europos komisija balandžio 26 d. pristatė mokslo tiriamojo projekto „Alkoholio marketingo monitoringas Europoje“ (AMMIE) išvadas. Šio tyrimo, apibendrinusio duomenis apie alkoholio rinkodarą Europoje, išvada nedviprasmiška: tik visiškas alkoholio reklamos draudimas padėtų apsaugoti vaikus ir jaunuolius nuo žalingo alkoholio reklamos poveikio. Projektą, kurį vykdė mokslininkai iš Bulgarijos, Danijos, Vokietijos, Italijos ir Olandijos, bendradarbiaudami su John Hopkins Bloomberg Visuomenės sveikatos institutu (JAV), iš dalies finansavo Europos komisija, koordinavo Nyderlandų alkoholio politikos institutas (STAP).

Tyrimo metu duomenys apie tai, kiek reklamų pamato nepilnamečiai, buvo gauti iš rinkodaros įmonių. Nurodoma, kad per 2 tyrimo mėnesius (2010 m. gegužės ir spalio mėn.) penkiose tyrime dalyvaujančiose šalyse transliuotos 11122 alkoholio reklamos. Šokiruojantys tyrimo duomenys atskleidė, kad Bulgarijoje, Danijoje, Vokietijoje, Italijoje ir Olandijoje nepilnamečiai su alkoholio reklama televizijoje susiduria nuolat. Vienas nepilnametis vidutiniškai pamatė 44 alkoholio reklamas per 2 mėnesius vien trijuose televizijos kanaluose. Šiame tyrime nebuvo vertinta, kiek reklamų vaikai ir jaunuoliai pamato kitur: internete, spaudoje, lauko reklamos stovuose, pardavimo vietose ir kavinėse bei kituose televizijos kanaluose, išgirsta per radiją, todėl jaunimas su alkoholio reklama galimai susiduria kelis kart dažniau.

 Reklama nukreipta į jautriausius

 AMMIE projekto duomenų analizė atskleidė, kad vaikai pamato neproporcingai daug alkoholio reklamos, todėl alkoholio reklamos santykinis poveikis vaikams didesnis nei suaugusiems. Pavyzdžiui, Nyderlanduose net 27 proc. alkoholio reklamų matė 12-17 metų vaikai, nors jų skaičius bendroje gyventojų populiacijoje nėra toks didelis. Tuo tarpu ši amžiaus grupė, ne tik itin jautri reklamai, bet ir pradeda eksperimentuoti vartodama alkoholį.

 AMMIE tyrimo išvada prieštarauja alkoholio pramonės propaguojamai, tačiau mokslu nepagrįstai nuomonei, kad nepilnamečius nuo reklamos poveikio gali pakankamai apsaugoti alkoholio pramonės įdiegti savireguliacijos mechanizmai.

Tyrime vertintas ir kai kurių alkoholio pramonės savireguliacijos taisyklių laikymasis. Nustatyta, kad, pavyzdžiui, viena iš taisyklių, draudžianti alkoholio reklamą žmonių grupėms, kuriose nepilnamečiai sudaro daugiau nei 30 proc. (Nyderlanduose - 25 proc.) per 2 tyrimo mėnesius buvo pažeista 510 kartų. Daugiausiai pažeidimų nustatyta Danijoje (427 atvejai). Alkoholio pramonės savireguliacijos taisyklės yra tokios, kad praktiškai nesudaro sunkumų reklamuoti alkoholį visoms visuomenės grupėms, nes tik nedaugelyje grupių nepilnamečių santykinė dalis pasiekia trečdalį.

Daliniai reklamos apribojimai pramonės nejaudina

 AMMIE tyrimas atkreipia dėmesį į tai, kad pramonė nesunkiai randa būdus kaip iš dalies apeiti dalinius reklamos apribojimus: tyrime pateikiamas Nyderlandų pavyzdys, kur uždraudus transliuoti reklamą dienos metu iki 21 val., alkoholio reklamų nuo 21val. iki 22 val. skaičius išaugo 3 kartus. Didžioji dalis vaikų, ypač vyresnių, tokiu metu dar tebežiūri televizijos laidas ir pamato santykinai dar daugiau alkoholio reklamų.

AMMIE tyrimas dar kartą atkreipia dėmesį į tai, kad tinkamiausias būdas įgyvendinti Europos alkoholio strategijoje deklaruojamą tikslą – sumažinti jaunimo alkoholio vartojimą – visiškai uždrausti alkoholio reklamą.

 Pranešimas

parengtas remiantis Europos alkoholio reklamos monitoravimo centro EUCAM balandžio 25 d. išplatintu pranešimu „Conclusion new research: Introduction of a legal ban on alcohol advertising is the only real solution“.

AMMIE projekto ataskaitas galima rasti www.eucam.info/ammie

 Nacionalinė tabako ir alkoholio kontrolės koalicija  

Įvertinkite straipsni:
Jūs dar nebalsavote
Kategorijos: Įvairios naujienos
skaityti komentarus (0)
Rašyti komentarą
Pasidalinti su draugais

Susiję straipsniai

NAUJAUSI STRAIPSNIAI
Saugumas kelyje: kodėl svarbu užsisegti saugos diržus
Saugumas kelyje labiausiai priklauso nuo vairuotojo įgūdžių ir atidumo bei automobilio techninės būklės. Transporto prie...
Lietuvoje vykdomas su demencija susijusių nuostatų tyrimas
Asociacija „Demencija Lietuvoje“ ir pasaulinė organizacija „Alzheimer‘s Disease International&ld...
Ligonių kasos: kam vaistų priemokas padengia valstybė?
Ligonių kasos sulaukia klausimų, kodėl pernai metų gale nereikėjo mokėti paciento priemokų už kompensuojamuosius vaistus...
Ilgai trunkantis kraujavimas gali pranešti apie sunkią ligą
Patyrus nesunkią traumą, netrukus kraujas pradeda krešėti ir galiausiai nustoja bėgti. Tačiau hemofilija sergantiems žmo...
Klaipėdos universiteto ligoninė tobulins operacinių darbą su tarptautiniu ekspertu
Klaipėdos universiteto ligoninė (KUL) ieško sprendimų, kaip trumpinti eiles ne tik gydytojų konsultacijoms, bet ir opera...
Populiarios žymos
Ligos ir sveikata Man rūpiŠirdis ir kraujotakaPlaučiai ir kvėpavimas Virškinimo sistemaEndokrininė sistemaSmegenys, nervų sistemaŠlapimo organai ir inkstaiStuburas, kaulai, sąnariaiRaumenys ir sausgyslėsLytiniai organaiOda, plaukai ir nagaiLimfmazgiai, kraujas ir imunitetas KrūtysAkysAusys, nosis ir gerklėBurna ir dantysPsichikos ligos
 
Simptomai ir ligosAlergijaVėžys ir kraujo ligos Peršalimas ir gripasTemperatūraKūno tirpimasSkauda šonąSvorio kontrolė, valgymo sutrikimaiPriklausomybėMiego sutrikimaiNuovargis ir silpnumasInfekcinės ligos
 
PsichologijaSveika vaikystėŽvilgsnis į praeitįSveika senatvė
Sveikata be vaistų Gydymas augalaisAlternatyvios terapijosSveika mitybaSveikas ir gražus kūnasVegetarų virtuvėJogaSveika dvasiaSėkmės istorijos
Renginiai
Konsultuoja specialistas
Sveikatos apsauga
Nuomonė
ReklamaApie musLigų klasifikatoriusKontaktaiPrivatumo Politika
2015-20 © UAB “Vlmedicina”. Visos teises saugomos | sprendimas webmod: Svetainių kūrimas
Į viršų