Mokslo metams atėjus, galime šiek tiek pašnekėti ir apie juos. Puikiai žinoma, kad kiekviena šalis turi savo švietimo sistemą, mokymo metodikas ir tradicijas. Skiriasi pamokų pradžios laikas, dienos mokykloje trukmė, mokinių vertinimo, egzaminų sistemos, mokytojavimo metodai, dėstomi dalykai ir dar daug kas. Vienija tai, kad valstybė siekia užauginti atsakingą ir apsišvietusį savo narį. Sąmoningą ir atnešantį savo indėlį šaliai, kurioje užaugo ir mokėsi.
Vienija ir tai, kad daugelyje pasaulio šalių mokslo savaitė gretinama su darbo savaite – penkios mokslo dienos mokykloje ir du laisvadieniai savaitgalio metu. Tačiau JAV, suvienijus Džordžijos ir Montanos valstijų universitetų mokslininkų jėgas, pastebėta įdomi tendencija. Kokia? Kad ši penkių dienų savaitė mokykloje gali būti ne tokia naudinga, kaip mažiau dienų turinti mokslo savaitė.
Tyrimą inspiravo šventiniai savaitgaliai. Tai yra tam tikrų švenčių metu Amerikoje savaitgalis pailgėja, įtraukdamas penktadienį, kaip papildomą poilsio dieną. Turbūt tokį reiškinį nesunkiai rastume ir Lietuvoje ar kitose šalyse. Tai atneša nemažai džiaugsmo moksleiviams, tačiau gal toks atsipalaidavimas ir pabėgimas padaro daugiau žalos nei naudos? Pasirodo, atvirkščiai.
Eksperimento metu dvi mokinių grupės turėjo skirtingas mokslo savaites. Dalis mokinių turėjo tradicinę mokslo savaitę, kai penkias dienas mokomasi, o dvi ilsimasi. Kita dalis mokėsi keturias dienas, o tris dienas ilsėjosi.
Vėliau buvo tiriami du svarbūs aspektai – skaitymo ir matematikos žinios. Nors skaitymo ir teksto suvokimo įgūdžiai daugiau mažiau buvo vienodi abiejose grupėse, matematikos testų rezultatai mokslininkus nustebino. Pasirodo, tie mokiniai, kurie turėjo trumpesnę mokslo savaitę, įvairias matematikos užduotis atlikdavo greičiau ir geriau.
Apie tyrimą rašoma moksliniame leidinyje „Education Finance and Policy“, o rezultatai gauti įvertinus vieną Kolorado valstijos mokinių žinių patikrinimo programą.
Rezultatas labiausiai nustebino tuo, kad gautas priešingas efektas, nei tikėtasi. Mokslininkai siekė įrodyti, kad ilgesnis poilsiavimas tolygus ir aptingimui mokytis, žinių pasimiršimui, mažesnei motyvacijai ir smalsumui. Tačiau, pasirodo, taip nėra. Ilgesnis poilsis davė didesnį produktyvumą.
Šaltinis:
Walker M, Anderson M. Does Shortening the School Week Impact Student Performance? Evidence Fromthe Four-Day School Week. Education Finance and Policy. 2015.