Praėjus pusei mėnesio nuo pirmosios Klaipėdoje ir visoje šalyje „park and ride“ aikštelės pristatymo visgi tenka apgailestauti, kad šis nepigiai kainavęs infrastruktūros objektas nesulaukia populiarumo – vairuotojai nesiveržia čia palikti savo mašinų.
Strateginės plėtros komitete išsyk kėlėme tokio scenarijaus tikimybę. Pavyko pasiekti, kad didžiulės lėšos, kurias ketinta nukreipti tolesniam šio objekto plėtojimui, 2015-2017 m. bus panaudotos prasmingesniems darbams, duosiantiems daugiau naudos klaipėdiečiams ir miesto svečiams.
Norėčiau priminti už pusę milijono litų šalia ligoninių miestelio įrengtos „park and ride“ aikštelės ir ją papildančios infrastruktūros funkcionavimo principą: iš Palangos, Kretingos ar, pavyzdžiui, Kalotės atvykę vairuotojai, turintys elektroninį Klaipėdos viešojo transporto bilietą, gali nemokamai palikti savo automobilius ir persėsti į miesto autobusus, kad nusigautų į reikiamą vietą. Aikštelė talpina 42 mašinas.
Reikia pastebėti, jog tądien, kuomet vyko „park and ride“ pristatymas žiniasklaidai, šioji aikštelė buvo kone sausakimša. Automobiliai kas kelias minutes „nardė“ pro besikilnojusį šlagbaumą šį vaizdą su pasitenkinimu stebint susirinkusioms Klaipėdos valdžios viršūnėms. Ir pats buvau susidomėjęs naujove, nes kaip Strateginės plėtros komiteto ir Bendruomenės sveikatos tarybos pirmininkas visuomet pasisakiau už darnaus judrumo modelio diegimą Klaipėdoje, kuri vienintelė šalyje priklauso Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) Europos sveikų miestų tinklui ir yra įsipareigojusi siekti gerinti žmonių gyvenimo kokybę – vadinasi, ir mažinti taršą, didinti susisiekimo ekologiškomis transporto priemonėmis galimybes.
Visgi tuo pačiu atstovaudamas ir mokslo bei medikų bendruomenei itin vertinu objektyvumą, tad nepatingėjau atlikti nedidelį tyrimą – darbo dienomis fiksavau „park and ride“ aikštelės vaizdą. Nuotraukos darytos tuo paros metu, kuomet aikštelė turėtų būti „paklausiausia“ – t.y. rytais ir popietėmis. Du-trys automobiliai – deja, užfiksavau optimizmo visai nekeliančius vaizdus. Manau, galima konstatuoti, jog bent jau kol kas pusę milijono litų kainavęs objektas „grąžos“ neneša ir ženkliau neprisideda prie taršos mažinimo mieste eliminuojant iš bendro automobilių srauto bent kažkiek transporto priemonių. Mašinų savininkai nepuolė naudotis viešuoju transportu – važiuoja nuosavomis transporto priemonėmis kaip važiavę.
Per mažai reklamos, o gal tiesiog „park and ride“ modelis nėra tinkamas Klaipėdai (juk prieš investuojant pinigus į šį objektą mieste nebuvo atlikta jokia studija)?.. Manau, būtina aiškintis susidariusios situacijos priežastis.
Ar verta ir toliau užsiimti brangiai kainuojančiais eksperimentais? Manau, kad ne ir išties džiaugiuosi, kad Strateginės plėtros komitete pavyko pasiekti, jog būtų atsisakyta užmojų skirti dar apie milijoną litų keleivių laukimo terminalo šalia „park and ride“ aikštelės įrengimui. Kol kas apsiribota techninio projekto rengimu, kuris kainuos apie 200 tūkst. Lt. Kitos lėšos bus nukreiptos darbams, kurių teigiamą efektą nesunku prognozuoti – mieste ketinama įrengti šešias įprasto pobūdžio automobilių stovėjimo aikšteles.
Tai, kad po Strateginės plėtros komitete išsakytos konstruktyvios kritikos „park and ride“ aikštelės atžvilgiu pavyko pasiekti išties ryškių pokyčių paskirstant miesto pinigus, vertinu kaip svarų pasiekimą. Reikia tikėtis, kad ir kitose srityse blaivaus racionalumo neužgoš nepamatuotos idėjos.
Klaipėdos miesto savivaldybės tarybos Strateginės plėtros komiteto pirmininkas prof. dr. Artūras Razbadauskas