Konstitucinis Teismas pripažino, kad Vyriausybės 2003 m. rugsėjo 30 d. nutarimu Nr. 1195 patvirtintos Darbuotojų, kurių darbo pobūdis yra susijęs su didesne protine, emocine įtampa, darbo laiko sutrumpinimo tvarkos (toliau - Tvarka) 6 punktas (2009 m. balandžio 29 d. redakcija) tiek, kiek jame sveikatos priežiūros specialistams, teikiantiems sveikatos priežiūros paslaugas, ir kartu su jais dirbantiems darbuotojams, kurie tiesiogiai aptarnauja pacientus arba dirba tomis pačiomis sąlygomis, nustatyta vienodos trukmės darbo savaitė neatsižvelgiant į tam tikrų kategorijų darbuotojų darbe patiriamą skirtingą protinę, emocinę įtampą, prieštarauja Konstitucijos 94 straipsnio 2 punktui, konstituciniam teisinės valstybės principui, Darbo kodekso 145 straipsnio 2 daliai.
Prieštaraujančiu minėtoms Konstitucijos nuostatoms, Darbo kodekso 167 straipsniui buvo pripažintas ir Vyriausybės 2003 m. liepos 18 d. nutarimu Nr. 941 patvirtintų Kai kurių kategorijų darbuotojų, turinčių teisę į kasmetines pailgintas atostogas, sąrašo ir šių atostogų trukmės (toliau - Sąrašas) 4 punktas (2009 m. balandžio 29 d. redakcija) tiek, kiek jame minėtiesiems sveikatos priežiūros darbuotojams nustatytos vienodos trukmės kasmetinės atostogos neatsižvelgiant į tam tikrų kategorijų darbuotojų darbe patiriamą skirtingą nervinę, emocinę, protinę įtampą. Konstitucinis Teismas konstatavo, kad Darbo kodekso 145 straipsnio 2 dalyje nustatytas teisinis reguliavimas reiškia, jog, siekiant užtikrinti darbuotojų teisės turėti tinkamas, sveikas ir saugias darbo sąlygas (Konstitucijos 48 straipsnio 1 dalis) įgyvendinimą, sutrumpinto darbo laiko trukmė turi būti diferencijuojama pagal darbe patiriamą protinę, emocinę įtampą.
Pagal Konstituciją nustatant diferencijuotą darbuotojų darbo ir poilsio laiko trukmę turi būti atsižvelgiama į darbo aplinkos ypatumus, o sveikatos priežiūros darbuotojų darbo aplinkos ypatumai sietini, be kita ko, su ligų specifika, pacientų sveikatos būkle, teikiamų paslaugų pobūdžiu ir intensyvumu, sveikatos priežiūros procese naudojamais būdais ir priemonėmis. Buvo pažymėta, kad tam tikrų kategorijų sveikatos priežiūros darbuotojų darbo pobūdis ir aplinka, tiesiogiai darantys įtaką darbe patiriamai protinei, emocinei įtampai, iš esmės skiriasi nuo kitų kategorijų sveikatos priežiūros darbuotojų darbo pobūdžio ir aplinkos. Vyriausybė, 2003 m. rugsėjo 30 d. nutarimu Nr. 1195 patvirtintos Tvarkos 6 punkte sveikatos priežiūros darbuotojams nustačiusi vienodą 38 valandų darbo savaitę, pažeidė, Darbo kodekso 145 straipsnio 2 dalyje nustatytą reikalavimą darbo laiko trukmę diferencijuoti atsižvelgiant į darbuotojų darbe patiriamą protinę, emocinę įtampą, taip pat konstitucinę nuostatą, kad Vyriausybė, leisdama teisės aktus, turi laikytis galiojančių įstatymų. Konstitucinis Teismas taip pat konstatavo, kad pagal Darbo kodekso 167 straipsnyje nustatytą teisinį reguliavimą, siekiant užtikrinti sveikatos priežiūros darbuotojų teisės turėti tinkamas, sveikas ir saugias darbo sąlygas įgyvendinimą, kasmetinių atostogų trukmė tam tikrų kategorijų sveikatos priežiūros darbuotojams turi būti skirtinga atsižvelgiant į jų darbe patiriamą nervinę, protinę, emocinę įtampą.
Taigi Vyriausybė, 2003 m. liepos 18 d. nutarimu Nr. 941 patvirtinto Sąrašo 4 punkte sveikatos priežiūros darbuotojams nustačiusi vienodos 36 kalendorinių dienų trukmės kasmetines atostogas, neatsižvelgdama į tam tikrų kategorijų darbuotojų darbe patiriamą skirtingą nervinę, emocinę, protinę įtampą, pažeidė Darbo kodekso 167 straipsnį, taip pat konstitucinę nuostatą, kad Vyriausybė, leisdama teisės aktus, turi laikytis galiojančių įstatymų.
vlmedicina.lt