Net kalbant apie maistą, neapsieinama be tam tikrų lyčių stereotipų. Apie tai rašoma žurnale „Social Psychology“. Apie tai rašo ir tokie žiniasklaidos gigantai, kaip, pavyzdžiui, „Time“. Anot „Time“, įvairiausios sveiko maisto, nekenkiančių buities prekių, kitų sveikų ir natūralių produktų reklamos stipriai taikosi į moterų auditoriją ir tai dažniau suveikia nei nesuveikia.
Naujo mokslinio tyrimo vadovas Luke Zhu pasakoja, kad stereotipą, jog moterys valgo sveikiau nei vyrai, šios reklamos kuo puikiausiai palaiko. Ne tik palaiko, bet ir formuoja socialines normas, neva ką moterys privalo daryti ir ko negali daryti.
Tačiau tyrimas ne tik gilinosi, kaip maisto pakuotės ir reklamos paveikia skirtingas lytis ir įdiegia stereotipą, bet ir kaip skirtingai toks stereotipas gali paveikti vyrų ir moterų skonį. Pirmoje tyrimo dalyje beveik šimto dalyvių buvo paprašyta išrinkti tuos maisto produktus, kurie jiems atrodė „labiau moteriški“ arba „labiau vyriški“. Į sąrašą buvo įtraukti tokie maisto produktai, kaip įvairiai apdorotos bulvės, vištiena, žuvis.
Apžvelgus rezultatus paaiškėjo, kad dalyviai išties vienus ar kitus maisto produktus labiau siejo su viena ar kita lytimi. Sveikesni maisto produktai buvo priskiriami moterų valgiaraščiui. Tą galime matyti ne tik tyrime, bet ir minėtose reklamose bei, pavyzdžiui, sporto renginiuose. Sporto renginiai sutraukia daugiau vyrų nei moterų. Ir vargu ar kuriame nors sporto renginyje išvysime pardavinėjamus salotų lapų ar liesos žuvies filė. Greičiausiai vyraus alus, užkandžiai, greitas ir nesveikas maistas – neva vyriški atributai.
Kitoje eksperimento dalyje identiškos sudėties, skonio ir kitų savybių keksiukai buvo sudėti į tris skirtingas pakuotes. Ant vienos pakuotės pabrėžtas žodis „mega“ ir pavaizduoti futbolo žaidėjai. Ant kitos pakuotės išpaišyta balerina ir paryškintas žodis „healthy“ (angl. „sveikas“). Trečioji pakuotė buvo neutrali – jokių ypatingų paveikslėlių ar išryškintų užrašų. Dalyviai pasakojo, kad iš visų trijų keksiukų jiems patraukliausias ir skaniausias buvo tas, kuris turėjo su jų lytimi susietą pakuotę. Žinoma, dalyviams nebuvo pasakyta, kad keksiukai identiški ir turi tą pačią sudėtį.
Taigi su moterų valgiaraščiu tapatinamas ar „moteriškoje“ pakuotėje patalpintas maistas moterims gali būti skanesnis ir jų labiau mėgstamas. Ir atvirkščiai – vyrams peršamas ne toks sveikas maistas ir „vyriškos“ pakuotės gali būti jiems priimtinesni. Tačiau išties mitybos nereiktų skirstyti pagal lytis ir abiem lytims dera rinktis įvairiapusį maistą.
Šaltinis:
Zhu L, Brescoll VL, Newman GE, and Uhlmann EL. Machonachos: The implicite ffects of gendered food packaging on preferences for healthy and unhealthy foods. Social Psychology. 2015.