Kasmet vasario 11 d. Europos Sąjungoje pažymima Europos skubios pagalbos numerio 112 diena. Šia proga visuomenei primenama apie bendrą numerį 112 ir galimybę juo išsikviesti skubią pagalbą. 2009 m. Europos Komisija, Europos Parlamentas ir Europos Taryba oficialiai paskelbė vasario 11-ąją Europos skubios pagalbos telefono numerio 112 diena. Būtent vasario 11-oji numerio 112 dienai pažymėti pasirinkta neatsitiktinai, vienuoliktosios dienos ir vasario – antrojo metų mėnesio – skaitmenys sudaro seką 112, daugelio siejamą su skubios pagalbos išsikvietimo numeriu.
Skubios pagalbos numeris 112 veikia visose Europos Sąjungos šalyse. Juo galima išsikviesti policiją, ugniagesius gelbėtojus ir greitąją medicinos pagalbos tarnybą. Šis numeris taip pat veikia Kroatijoje, Norvegijoje, Islandijoje, Farerų salose, Serbijoje, Šveicarijoje, Turkijoje ir kai kuriuose Rusijos bei Ukrainos regionuose.
„Eurobarometro“ apklausų duomenimis, maždaug keturi penktadaliai (79 proc.) Lietuvos gyventojų, ištikus nelaimei, skambintų numeriu 112. „Džiugu, kad numeris 112 Lietuvoje tampa vis žinomesnis. Pastebime tendenciją, kad kasmet vis daugiau skambinančiųjų kreipiasi skubios medicinos pagalbos rinkdami numerį 112“, – sakė laikinai einantis Bendrojo pagalbos centro viršininko pareigas Jūris Targonskas. „Nuo 2004 m., kai BPC pradėjo savo veiklą, numeriu 112 gaunamų skubios medicinos pagalbos iškvietimų dalis nuosekliai didėja – 2013 m. skubios medicinos pagalbos iškvietimai sudarė 39 proc. visų skubios pagalbos iškvietimų. Tai rodo augantį visuomenės pasitikėjimą numerio 112 paslaugomis“, – teigė jis.
Bendrasis pagalbos centras 2013 metais iš viso sulaukė 3 872 438 skambučių, į nelaimės vietą skubios pagalbos tarnybos (ugniagesiai gelbėtojai, policija ir greitosios medicinos pagalbos tarnyba) buvo išsiųstos per 763 tūkst. kartų. Skaičiai rodo, kad vos 20 proc. gautų skambučių (arba tik kas penktas) buvo tiksliniai. „Vis dar dažni atvejai, kai numeriu 112 skambinama netikslingai – siekiant papokštauti, pasipiktinti politiniais įvykiais, gamtos stichijomis ar institucijų neveiklumu. Apie 80 proc. visų BPC gautų skambučių sudaro netiksliniai skambučiai, kai paskambinę asmenys piktavališkai įžeidinėja BPC operatorius ar komentuoja įvairius įvykius, tam tikrus asmenų (šou žvaigždžių ar politikų) poelgius ar pasisakymus. Tokie skambučiai neigiamai veikia BPC operatorių darbo krūvį ir darbo kokybę. „Tačiau svarbiausia, kad tokie asmenys atima galimybę prisiskambinti skubios pagalbos numeriu tiems, kuriems nedelsiant reikia pagalbos“, – sakė BPC vadovas.
BPC ragina atsakingai naudotis numeriu 112 ir primena, kad juo reikėtų skambinti tik tada, kai kyla grėsmė gyvybei, sveikatai, saugumui, aplinkai ar vertybėms ir kai policija, ugniagesiai gelbėtojai ar greitosios medicinos pagalbos tarnyba turi suteikti skubią pagalbą nelaimės vietoje. Gyventojai privalo žinoti, kad paskambinę numeriu 112 turi trumpai ir aiškiai pasakyti kas atsitiko, nurodyti vietą (tikslų adresą), kur reikia suteikti skubią pagalbą, atsakyti į visus BPC operatoriaus užduotus klausimus, klausyti BPC operatoriaus teikiamų patarimų, nepadėti ragelio, kol operatorius pasakys, kad pokalbį galima baigti.
2013 m. BPC vidutiniškai kas 8 sekundes sulaukdavo skambučio. Kiekvienas Lietuvos gyventojas vidutiniškai paskambino 1,3 karto. Pagalbos tarnybos į nelaimės vietas buvo išsiųstos per 763 tūkst. kartų (55 proc. policija, 39 proc. greitosios medicinos pagalbos tarnyba, 4 proc. ugniagesiai gelbėtojai, 2 proc. komunalinės tarnybos). Į 88 procentus visų skambučių atsakyta per 8 sekundes. Vidutinis atsakymo laikas – 6,7 sekundės. Vidutinis pokalbio laikas tarp skambinančiojo ir BPC operatoriaus – 43,5 sekundės.
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas