Parduotuvėje vaikams pateikus informaciją apie tai, kaip toli jiems reikėtų bėgti, kad sudegintų saldintuose gėrimuose esančias kalorijas, šių limonadų nuperkama perpus mažiau. Taip teigia Sara Bleich, paskelbusi savo tyrinėjimų rezultatus moksliniame žurnale “American Journal of Public Health”.
Ne kiekviena informacija paveiki
Kai kurie mokslininkai teigia, kad parduotuvėje pateikus pirkėjui informaciją apie produktą, galima paveikti jo elgseną, nors bendros mokslininkų nuomonės šiuo klausimu nėra.
Sara Bleich teigia, jog daug vertingiau yra pateikti ne absoliutų kalorijų skaičių, bet kiek fizinio krūvio minučių reikia tam kalorijų skaičiui sudeginti.
Tam, kad būtų įvertintas įvairios vartotojui pateikiamos informacijos efektyvumas, S. Bleich atlikto eksperimentą. Prieš pradedant jį buvo įvertinta 400 atvejų, kai 12–18 metų paaugliai pirko saldintus vaisinius gėrimus. Vėliau šie rezultatai palyginti su 400 pirkimo epizodų, kurių metu pateikta eksperimentinė informacija.
Eksperimento metu buvo bandomos trys skirtingos informacijos pateikimo metodikos. Daliai paauglių buvo pateikiamas tik absoliutus limonade esantis kalorijų skaičius, kitiems – procentinis visos dienos kalorijų skaičius ir trečiai grupei - fizinis krūvis, reikalingas sudeginti gėrime esančioms kalorijoms.
Gėrimų parduotuvėje buvo iškabinti spalvingi ir dėmesį patraukiantys plakatai su tokiomis frazėmis: “Ar jūs žinote, kad saldinto gėrimo arba sulčių buteliuke yra 250 kalorijų?” ;“Ar jūs žinote, kad saldinto gėrimo arba sulčių buteliuke yra 10 proc. jūsų dienos kalorijų?” ; “Ar jūs žinote, jog tam, kad sudegintum saldinto gėrimo arba sulčių buteliuke esančias kalorijas, jums reikės bėgti 50 minučių?”
Tyrimo rezultatai parodė, kad dienos kalorijų procentais pateikimo būdas pirkimą sumažino labai nežymiai. Absoliutus kalorijų pateikimas neturėjo jokios įtakos paauglių pirkimo elgsenai.
Informacijos pateikimas, kiek laiko reikės bėgti, kad sudegintum gėrime esančias kalorijas, buvo pats efektyviausias ir šių gėrimų pirkimą sumažino perpus.
Ugdo sveikos mitybos principus
„Studijos rezultatai atspindi realią situaciją – mes tik tada pradedame mąstyti ir daryti, kada mums faktai „pastatomi“ prieš mūsų sveikatą, prieš mūsų išvaizdą. Paaugliams ypač svarbi išvaizda, todėl tokios informacijos pateikimas tinkamoje vietoje turi tiesioginės įtakos mūsų poelgiams ir gyvensenos įpročių pokyčiams“, - sako Klaipėdos m. visuomenės sveikatos biuro direktorės pavaduotoja Ineta Pačiauskaitė.
Jos pateiktais duomenimis, saldinto gėrimo buteliuke yra apie 150-200 kalorijų. Sulčių, perkamų parduotuvėje, stiklinėje - apie 100-120 kalorijų.
Klaipėdos miesto visuomenės sveikatos biuro specialistai, dirbantys Klaipėdos miesto bendrojo lavinimo mokyklose, skaito paskaitas, veda diskusijas apie sveikos mitybos principus, jų laikymąsi. Į šių paskaitų turinį įeina ir informacija apie saldintus gėrimus, jų neigiamą įtaką sveikatai.
„Labai svarbu, kad šie paaugliai, gavę informaciją apie saldintus gėrimus, tai taikytų ir kasdienybėje – jų visiškai atsisakytų arba stengtųsi vartoti kuo mažiau. Labai svarbu, kad šių gėrimų būtų atsisakyta ir šeimoje. Tiek namų, tiek supanti aplinka 20 proc. veikia mūsų sveikatą“ , - sakė I. Pačiauskaitė.
Pagal patvirtintą maitinimo aprašą bendrojo lavinimo įstaigose draudžiama naudoti saldintus gėrimus. Šiose įstaigose dirbantys specialistai vykdo kontrolę, kurios pagrindas – neleisti mokyklose maitinimą organizuojančioms įmonėms prekiauti saldintais gėrimais.
Kadangi vaikus reikia mokyti sveikos mitybos principų nuo vaikystės, visuomenės sveikatos specialistai, bendradarbiaudami su kitomis įstaigomis ar nevyriausybinėmis organizacijomis, organizuoja įvairius užsiėmimus pradinių klasių mokiniams, pavyzdžiui, „sveikos mitybos bare“ moko ne tik teorijos, bet ir formuoja sveikos mitybos įgūdžius.
vlmedicina.lt
Šaltinis
Bleich SN, et al "Reduction in purchases of sugar-sweetened beverages among low-income black adolescents after exposure to caloric information" Am J Public Health 2011.