Pacientai palankiau vertina pokyčius sveikatos priežiūros sistemoje, medikai – kritiškesni, parodė 2011 m. atliktas pacientų ir sveikatos priežiūros paslaugų teikėjų nuomonės tyrimas. Geriausiai pacientai Lietuvoje vertina dienos chirurgijos paslaugas, o iš gydytojų tikisi dėmesio, pagarbos, išsamių atsakymų į klausimus ir paguodos žodžių. Medikai daugiausia priekaištų turi gydymo įstaigų vadybai.
Sociologai pastebi, kad reformas, nesvarbu kokiose srityse jos būtų įgyvendinamos, gyventojai linkę kritikuoti. Tačiau kalbant apie konkrečias sveikatos priežiūros paslaugas situacija priešinga - visose amžiaus grupėse tiek 2010, tiek 2011 metais bendras paslaugų vertinimo vidurkis svyruoja tarp 3,9 ir 4,1 balo iš 5 galimų. Geriausiai pacientai Lietuvoje vertina dienos chirurgijos paslaugas. Ypač aukštas paslaugų vertinimo vidurkis tuose rajonuose, kuriuose vyko paslaugų ir gydymo įstaigų restruktūrizacija – tarp 3,9 ir 4,4 balo iš 5 galimų. Daugiausiai pokyčių pacientai pastebi ir juos teigiamai vertina šeimos gydytojų ir greitosios medicinos pagalbos srityse. Tuo metu prasčiausiai vertinamos stacionarinės slaugos ir palaikomojo gydymo paslaugos. Tyrimas parodė, kad kalbant apie šeimos gydytojus ir specialistus pacientams ypač svarbu, jog gydytojas būtų kuo arčiau namų ir būtų labai dėmesingas. Atstumas iki ligoninės pacientų negąsdina, čia svarbiausia, kad būtų užtikrinama reikiama priežiūra ir slauga.
Apklaustieji medikai savo teikiamų paslaugų kokybę ir prieinamumą vertina itin gerai, tačiau sistemą linkę kritikuoti. Medikų skundžiasi dideliu darbo krūviu ir turi priekaištų gydymo įstaigų darbo organizavimui. Nors regionų medikai džiaugiasi atnaujintomis paslaugomis ir medicinine įranga, tačiau jaučiasi nevertinami, kalba apie jaunų specialistų ir slaugytojų trūkumą, blogą nuotaiką, suprastėjusią atmosferą darbo kolektyve.
„Dvejus metus trukęs tyrimas parodė, kad ligoninių tinklo pertvarka pasiteisino, – sako sveikatos apsaugos viceministrė Nora Ribokienė. – Taip pat akivaizdu, kad toliau reikia stiprinti šeimos gydytojo ir ambulatorinės pagalbos grandis, ypač aktualu žmogiškųjų išteklių pasiskirstymas ir gydymo įstaigų vadyba. Tyrimo nauda neabejotina – pacientų ir medikų nurodyti kai kurie organizaciniai bei vadybos trūkumai padės mums geriau planuoti tolesnį sveikatos sistemos vystymą“.
Tyrimo duomenimis į gydymo įstaigas bent kartą per dvejus metus kreipiasi beveik kiekvienas (99 proc.), o kartą per metus – keturi iš penkių (80 proc.) Lietuvos gyventojų. Taigi tyrimo įžvalgos bei rekomendacijos padės įgyvendinti pacientų ir medikų lūkesčius.
Tyrimas atliktas vykdant 2010 m. liepos 15 d. sutartį Nr. S-120 „Pacientų ir sveikatos priežiūros paslaugų teikėjų apklausos atlikimas, analizės parengimas“, pasirašytą tarp Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos ir UAB „Socialinės informacijos centras“, bei įgyvendinant Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos projektą „Sisteminė sveikatos sektoriaus vykdomų reformų analizė siekiant geresnio Europos Sąjungos sveikatos politikos įgyvendinimo“ Nr. VP1-4.2-VRM-05-V-01-004, finansuojamą Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis.
SAM Ryšių su visuomene skyrius