Data: 2020.11.27 13:38
Šis puslapis atspausdintas iš:

www.vlmedicina.lt
spausdinimas

Kodėl miego trūkumo problema gali būti aktualesnė moterims?

Šaltinis: vlmedicina | 2020-09-21 12:39:48

Kokybiškas miegas yra vienas svarbiausių sveikos gyvensenos veiksnių – tai puikiai suprantama, net jei nesate susipažinę su Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijomis. Apstu mokslinių tyrimų, atskleidžiančių, kad ilgalaikiai miego sutrikimai neigiamai veikia žmogaus sveikatą, psichinę būklę, o taip pat kognityvinius gebėjimus.

Pranešimo autorių nuotr.

Tyrėjai atkreipia dėmesį, kad vyrai ir moterys nevienodai dažnai patiria nemigą, pastebimas ir skirtingas miego sutrikimų poveikis vyrų ir moterų sveikatai bei savijautai. Pasirodo, moterų rizika susirgti nemiga yra net 40 proc. didesnė nei vyrų.

Didesnę nei vyrai nemigos riziką moterys patiria specifiniais gyvenimo tarpsniais – brendimo metu, laukiantis kūdikio bei per menopauzę. Šiais laikotarpiais moters organizme vyksta reikšmingi hormoniniai pokyčiai, kurie gali sąlygoti ir miego kokybės suprastėjimą. Nėštumo metu gerai išsimiegoti dažnai trukdo dažnas šlapinimasis ar vaisiaus judesiai, o paskutinio trimestro metu tampa tikru iššūkiu rasti patogią miegojimo pozą. Po gimdymo mamos miego režimas tampa priklausomu nuo naujagimio miego ypatumų ir dažnai tenka palaukti, kol visa šeima vėl gali ramiai ilsėtis naktimis.

Staigūs estrogeno svyravimai menopauzės metu moterims sukelia karščio bangas, gausų prakaitavimą nakties metu, galvos skausmą bei kitus nemalonius pojūčius. Šie negalavimai neigiamai veikia tiek miego kokybę, tiek trukmę. Tai patvirtina ir tyrimai – vyresnės moterys miega vidutiniškai 20 minučių trumpiau nei vyrai ir kur kas dažniau nei pastarieji skundžiasi mieguistumu dienos metu.

Jautrus laikotarpis moterims yra prieš menstruacijas – net trečdalis moterų skundžiasi miego sutrikimais savaitę prieš mėnesines arba jų metu. Dažnai moteriai šiuo laikotarpiu miego kokybę trikdo mėšlungis, pilvo pūtimas, galvos skausmas ir kiti menstruacijas lydintys nemalonūs pojūčiai.

Dėl skirtingais gyvenimo etapais moterų patiriamų trukdžių gerai pailsėti nakties metu, gali kilti prielaida, kad jos yra biologiškai atsparesnės miego sutrikimų daromai žalai. Deja, mokslininkų išvados priešingos – miego sutrikimus patiriančios moterys dažniau nei vyrai jaučiasi pavargusios, mieguistos bei prislėgtos. Pastebimi ir didesni sunkumai sutelkti dėmesį, lėčiau veikia atmintis. Moterys, kurios dirba pamaininį darbą, iš dalies dėl problematiško miego, lėčiau prisitaiko prie darbo grafiko. Prastai išsimiegančioms pamainomis dirbančioms moterims padidėja tikimybė susirgti krūties vėžiu, sutrumpėja menstruacijų ciklas, taip pat padidėja persileidimo bei nevaisingumo rizika. Svarbu nepamiršti, kad moterys vis dar dažniau nei vyrai rūpinasi vaikais, seneliais bei kitais šeimos nariais, todėl jų patiriami negalavimai neigiamai veikia ir visos šeimos gyvenimo kokybę.

Skirti deramą dėmesį nakties poilsiui turėtų tiek moterys, tiek vyrai. Vis tik, susipažinus kaip skirtingai miego sutrikimus patiria abi lytys, savo sveikatą tausojančioms moterims verta ypač dėmesingai pagalvoti kaip galėtų pagerinti savo miego kokybę. Mažiausia ką galima padaryti – pasirūpinti miego higiena. Specialistai rekomenduoja:

  • Eikite miegoti bei kelkitės tuo pačiu metu tiek darbo dienomis, tiek savaitgaliais.
  • Atsisakykite įpročio prieš miegą žiūrėti televizorių, filmus ar naršyti internete – ekranų skleidžiama šviesa sutrukdo miegą reguliuojančio melatonino išsiskyrimą.
  • Vakare venkite maisto ir gėrimų, kuriuose yra kofeino, alkoholio, cukraus ir kitų tonizuojančių medžiagų.
  • Prieš miegą išvėdinkite patalpas – gaivus, keliais laipsniais vėsesnis oras užtikrina geresnę miego kokybę.
  • Miegant vilkėkite laisvais, iš natūralaus pluošto medžiagos pasiūtais miego rūbais.

Daugelis miego higienos punktų nieko nekainuoja, nedaug išleisti teks ir atnaujinant miego rūbų garderobą – dailūs medvilniniai naktinukai kainuoja nedaug.

 

Reklama