Data: 2020.09.26 18:53
Šis puslapis atspausdintas iš:

www.vlmedicina.lt
spausdinimas

Po treniruotės – kelio sąnario operacija, gydymas ir atsinaujinę skausmai

Pranešimas žiniasklaidai | Šaltinis: vlmedicina | 2017-11-24 10:46:10

Fizinis aktyvumas yra vienas iš svarbiausių sveikos gyvensenos veiksnių. Tiesa, vis populiarėjantis didelio intensyvumo sportas neišvengiamai susijęs ir su dažnėjančiomis traumomis.

Markas Fiodorovas. © VLMEDICINA.LT archyvo nuotr.

Kartais sportuojantiems pavyksta išsisukti raumenų patempimais, tačiau patyrus sąnario traumą ir nesiėmus tinkamų veiksmų, gali tekti kuriam laikui pamiršti ne tik sportą, bet ir laisvą judėjimą be skausmų, pasakoja ortopedas–traumatologas Markas Fiodorovas.

Klaipėdos universitetinės ligoninės Sporto traumų sektoriaus vedėjas M. Fiodorovas sako, kad paskutiniu metu daugėja traumų, kurias patiria ne tik profesionalūs sportininkai, bet ir tai darantys mėgėjai.

Gydytojas pateikia ir vieno paciento istoriją kaip tipinį atvejį, kai 50 metų amžiaus vyras žaisdamas krepšinį patyrė kelio traumą. Tikėdamasis, kad skausmas praeis savaime, vyras iš pradžių į jį nekreipė dėmesio. Tačiau nemaloniam jausmui niekur nedingstant, po daugiau nei 4 savaičių jis kreipėsi į specialistus. Atlikus magnetinio rezonanso tomografiją paaiškėjo, kad plyšo meniskas ir buvo pažeista kelio sąnario kremzlė.

Būtina sekti skausmą

„Patyrus net ir lengvą sąnario sužalojimą, sumušimą ar patempimą – reikėtų šiek tiek apriboti fizinį aktyvumą. Po traumos ypač svarbu stebėti sumuštą, skaudančią vietą. Jeigu skausmas nepraeina per savaitę, jaučiasi nestabilumas, matomas patinimas, reikėtų ilgiau nelaukti ir kreiptis į specialistus. Tik tokio būdu gali būti užkirstas kelias tolesniam problemos didėjimui“, – sako ortopedas–traumatologas.

Jau minėtam krepšinio treniruotės metu susižeidusiam vyrui po magnetinio rezonanso ir diagnozės nustatymo buvo atlikta artroskopinė operacija, kurios metu atlikta menisko rezekcija ir atnaujinta kelio sąnario kremzlė. Tačiau naktimis ir po didesnio fizinio krūvio pacientą ėmė kamuoti naujo pobūdžio kelio skausmai. Pasibaigus reabilitacijai ir nesikeičiant padėčiai nuspręsta pritaikyti „Lipogems“ gydymą regeneracinėmis ląstelėmis. Išnykus kelio sąnario skausmams ir praėjus keliems mėnesiams po procedūros pacientas vėl pradėjo sportuoti.

Išvengiama reabilitacijos laikotarpio

„Šios inovatyvios procedūros metu iš paciento buvo paimtas ir apdorotas jo paties riebalinis audinys, pašalinti uždegiminiai audiniai ir paruošta frakcija suleista į pažeistą sąnarį. Kadangi riebaluose yra gausu baltyminių, jungiamojo audinio ir mezenchiminių ląstelių, kurios turi savybę susitapatinti su aplinkiniais audiniais – taip skatinamas sąnario kremzlės atsinaujinimas“, – sako M. Fiodorovas.

Gydytojo teigimu, „Lipogems“ procedūra taikoma ir tada, kai pacientai dėl tam tikrų priežasčių nenori rinktis sąnarių protezavimo arba chirurginė intervencija gali būti per daug rizikinga. „Riebalinio audinio naudojimas siekiant atnaujinti sąnario kremzlę populiarus tarp sportininkų ir aktyvių žmonių, kadangi ši procedūra pagerina žmogaus gyvenimo kokybę ir leidžia išvengti ilgo reabilitacijos laikotarpio. Taip pat šis būdas artimesnis ir tiems, kurie bijo sąnarių protezavimo ar ši procedūra jiems kelia kitus nemalonius jausmus“, – pasakoja M. Fiodorovas.

Pacientai vis jaunėja

„Vis dar populiarus mitas, kad sąnarių problemos kamuoja tik garbingo amžiaus žmones, bet kiekvienais metais su tuo susiduria vis jaunesni pacientai. Ankstyvas bėdas gali iššaukti silpnos kelio sąnario kremzlės paveldėjimas. Tačiau dažniau šios problemos iškyla dėl intensyvių treniruočių metu įvykusių traumų. Pastaruoju metu kelio sąnario traumas tenka gydyti ir nepilnamečiams“, – teigia dr. M. Fiodorovas.

Pasak gydytojo, dėl įtempto gyvenimo ritmo ir noro pasiekti greitų rezultatų sportuojant ateityje kelio sąnarių problemos palies vis daugiau žmonių, todėl svarbu ne tik žinoti, kaip galima spręsti problemas, bet ir kaip reikėtų užkirsti joms kelią.

„Fizinis krūvis reikalingas žmogaus organizmui, tačiau reikėtų nepervertinti savo jėgų bei sportuoti taisyklingai, tausojant savo sveikatą. Bėgimas, slidinėjimas, važiavimas dviračiu, o ypač „Crossfit“ bei kitos aktyvios treniruotės gali atnešti ir naudos, ir problemų. Todėl rekomenduojama visų pirma treniruotis su patyrusiais treneriais, kurie galėtų patarti bei ištaisyti daromas klaidas“, – sako ortopedas–traumatologas.