Data: 2020.08.12 21:36
Šis puslapis atspausdintas iš:

www.vlmedicina.lt
spausdinimas

Pasirūpinkite kojų venomis

Asta Geibūnienė | Šaltinis: Valstiečių laikraštis | 2016-08-09 16:23:13

Dabar pats metas pasirūpinti išsiplėtusiomis kojų venomis. Tvyrant karštam orui, venos dar labiau plečiasi, jose tvenkiasi daugiau kraujo. Sergant venų liga išryškėja jos simptomai: sunkumas kojose, tinimas, nuovargis ir kt.

© VLMEDICINA.LT (A. Kubaičio) nuotr.

Pasak kraujagyslių chirurgo dr. Rolando Dagilaičio, venų ligos Lietuvoje – labai dažnos. Žmones vargina pirminis lėtinis venų nepakankamumas, kitaip dar vadinamas venų varikoze. Merginos ir moterys šia liga serga 4 kartus dažniau nei vyrai, be to, ji gali pasireikšti ir paauglėms, ir močiutėms. Pasak gydytojo, viskas priklauso nuo venų vožtuvėlių „stiprumo“. „Jei jūsų venų vožtuvėliai atsparūs, tai ir sulaukę šimto metų galite nesusirgti varikoze“, – užtikrino jis.

Kuo nusikalto moterys?

Tai, kad moterys serga dažniau, nulemia du veiksniai: genetinis ir nėštumai. „Jei vienas iš tėvų sirgo šia liga, tai tikimybė mergaitei paveldėti venų varikozę yra apie 60 proc., o berniukui – apie 40 proc., – ir vyrų nepaguodė kraujagyslių chirurgas. – Toks žmogus gimsta turėdamas sveikus ir normaliai funkcionuojančius venų vožtuvus, bet genetiškai nulemta, kad jie yra šiek tiek silpnesni. Bėgant metams, jei dėl gyvenimo būdo tenka ilgai stovėti ar sėdėti (vertikalioje padėtyje veninis kraujas tvenkiasi kojose, blauzdos raumenys nedirba, tad ir nevarinėja kraujo), silpnesnis venų vožtuvas suyra ir nebeatlieka savo funkcijos. O nėštumas, dėl kurio kojų venos patiria ekstremalų krūvį, kelis kartus padidina riziką, kad vožtuvėliai subyrės.“

Kuo anksčiau, tuo geriau

Susirūpinti ir kreiptis į medikus reikia ne tik pastebėjus iškilusias ir vingiuotas venas, labai sutinus kojoms, bet ir pajutus jose sunkumą, veržimą, nuovargį, ypač darbo dienos pabaigoje, taip pat jei naktį kankina mėšlungis. Žmogus turi stengtis kuo daugiau vaikščioti, važinėti dviračiu. Jei tenka ilgai sėdėti, patartina daryti pertraukėles, pramankštinti kojas. „Tačiau jei žmogus turi kojų venų problemų, patarčiau kreiptis į šios srities gydytojus“, – ragino pašnekovas. Be to, nustačius pradinę venų plėtimosi stadiją galimi keli gydymo būdai ir nebūtina daryti operaciją. Kiekvienas atvejis yra individualus, tad specialistas, ištyręs kojų venas ultragarsu, rekomenduos tinkamiausią gydymą.

Lengvos kojos

Kojos dažniausiai tinsta dėl venų patologijos, tačiau tai gali sukelti ir kitos priežastys. Jei kojos tinsta ne dėl venų nepakankamumo arba nustatyta tik ligos pradžia, pakaks dėvėti kompresines (specialias spaudžiančias) kojines, bent jau iki kelių. „Šiuolaikinės kojinės ne tik apsaugo nuo ligos progresavimo, suteikia komforto (lengvumo kojose), bet ir puikiai atrodo. Aš pats keliauju tik su tokiomis kojinėmis. Jas nebūtina dėvėti nuo ryto iki vakaro kiekvieną dieną, bet kai tenka ilgai sėdėti automobilyje, lėktuve, autobuse, tikrai rekomenduočiau jų nepamiršti. Jūs ne tik apsaugosite savo kojas nuo venų ligų, bet ir jausitės daug geriau. Kojos bus lengvos, išvengsite nuovargio ir naktinio mėšlungio“, – pasidalijo patirtimi kraujagyslių chirurgas.

Kai kojinės nebepadeda

„Gydymas gali būti konservatyvus, tai – skleroterapija, kuri tinka smulkioms varikozinėms šakoms gydyti, medikamentai ir kompresinė terapija (kojinės), bei radikalus, kai naikinamos pažeistos venos, – pasakojo medikas. – Konservatyvus gydymas, deja, problemos neišsprendžia, jis tik palengvina simptomus ar kuriam laikui pristabdo ligos progresavimą. Todėl kilus venų mazgų uždegimui, atsiradus trombozėms, odos trofikos sutrikimams, kai negalimi kiti gydymo būdai, geriau rinktis operacinį gydymo metodą.“ Lietuvoje jau keleri metai atliekamos lazerinės kojų venų operacijos be narkozės. Tai moderniausias kojų venų varikozės gydymas.

Pamasažuokite pėdas… ir ausis

Kai pavargsta kojos, nuovargis jaučiamas visame kūne. Jo atsikratyti labai padeda pėdų masažas, kuris pašalina per dieną susikaupusią įtampą, stiprina imunitetą, pagerina vidaus organų veiklą, kraujo cirkuliaciją visame kūne. Ir, žinoma, padeda atsikratyti sunkumo kojose. Atsisėskite ant kėdės ar vonios krašto, ant kairio kelio užkelkite dešinę pėdą. Sugniaužkite kumštį ir krumpliais stipriai braukite per pėdos skliautą. Paskui abiejų rankų nykščiais jį paspaudykite. Tada švelniais ritmiškais judesiais paspaudykite pėdą nuo kulno iki pirštų. Kumščiu masažuokite visą pėdą sukamaisiais judesiais. Patrinkite kulkšnis, kulną. Dviem pirštais suimkite kojų pirštus po vieną ir švelniai kelis kartus patempkite. Dabar viską pakartokite su kita pėda.

Ilgą laiką skrendant lėktuvu ar važiuojant autobusu, kai kojos tampa tarsi švininės, vienas geriausių būdų pakelti kūno tonusą yra ausų masažas. Pirmiausia pirštais pamasažuokite ausies kraštą, paskui nestipriai paspauskite ausies spenelį. Prispauskite jį ir viršutinę ausies dalį, tarsi sujungdami taip, kad uždengtumėte ausies angą, paskui užlenkite ausį veido link. Kartokite visą masažą tris kartus. Pamasažuokite pačią ausies angą. Tai galima daryti kelis kartus per dieną.

Profilaktinė gimnastika

1. Gulėdami ant nugaros pakelkite kojas 90 laipsnių kampu, atsipalaiduokite ir 10–15 kartų lėtai ir giliai įkvėpkite bei iškvėpkite. Nenuleisdami kojų, energingai (įtempdami blauzdų raumenis) 5–6 kartus sulenkite ir ištieskite kojas, 5–6 kartus pasukiokite pėdas į vidų ir į išorę.

2. Atsistokite ant storos knygos, kulnais remdamiesi į grindis, po to pabandykite 10–15 kartų lėtai pakilti ant pirštų galiukų.

3. Sėdėdami prie televizoriaus ar užsiimdami namų ruoša, ridinėkite pėda teniso ar golfo kamuoliuką.