Data: 2020.09.30 06:09
Šis puslapis atspausdintas iš:

www.vlmedicina.lt
spausdinimas

Nutukimas - grėsmė moterų sveikatai

vlmedicina.lt | 2011-06-30 20:45:12

Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) teigia, kad daugiau nei vienas milijardas žmonių turi problemų dėl antsvorio ir 300 milijonų yra nutukę. Tai vis opesnė modernaus pasaulio problema.

Asmeninio archyvo nuotr.

2009 m. Lietuvoje suaugusių gyventojų faktinės mitybos tyrimų duomenimis, 17,7 proc. vyrų ir 19,5 proc. moterų buvo nutukę, o antsvorio turėjo 45,3 proc. vyrų ir 34,9 proc. moterų.

„Nutukimas gali labai įvairiai neigiamai paveikti moters sveikatą“, - teigia JAV mokslininkai Teresa Kulie, Andrew Slattengren ir kt. 2010 metų tyrime „Nutukimas ir moters sveikata: įrodymais pagrįsta apžvalga“. Moterims, turinčioms antsvorio ar nutukusioms, padidėja diabeto ir vainikinių arterijų ligų rizika. Pabrėžta, kad prognozuojant miokardo infarktą, nutukimas yra svarbesnis veiksnys nei kūno masės indeksas (KMI). Moterims, kurių liemens apimtis didesnė nei 88 centimetrai, prognozuojama didesnė rizika numirti dėl širdies bei kraujagyslių ligų.

Nutukimas taip pat paveikia ir griaučių bei raumenų sistemą. Šią problemą turinčioms moterims taip pat nustatyta didesnė tikimybė, kad išsivystys osteoartritas ar atsiras apatinės nugaros dalies skausmai. Statistiniais duomenimis, daugiau nei 31 proc. nutukusių moterų paminėjo, kad joms diagnozuotas artritas, o tarp normalaus svorio moterų artritą paminėjo tik 16 proc.

Nėštumo metu nutukimas prisideda prie daugelio nėštumo komplikacijų vystymosi, įskaitant nėštumo sukeltą hipertenziją, preeklampsiją, gestacinį diabetą, ar net sąlygoja dažnesnę naujagimių mirtį,  apsigimimų tikimybę. Taip pat ši problema siejama ir su sumažėjusiu ketinimu maitinti vaiką krūtimi. Nutukimo problemą turinčių mamų natūralaus maitinimo trukmė taip pat mažesnė.

Nutukusios moterys turi didesnę riziką susirgti onkologinėmis ligomis: endometriumo (gimdos gleivinės, dar vadinamu gimdos vėžiu), gimdos kaklelio, krūties, kiaušidžių vėžiu. Autoriai pastebi, kad dauguma moterų nedalyvauja stebėsenos programose, nes gėdijasi savo antsvorio ar nutukimo. Dėl to didesnė tikimybė, kad auglys bus atrastas tik vėlesnių vystymosi stadijų. Nustatyta, kad dėl nutukimo yra didesnė rizika, jog ligą bus sunkiau išgydyti vaistiniais preparatais, didesnė komplikacijų po operacijų tikimybė.

Tyrimo autoriai rekomenduoja sveikatos profesionalams labiau akcentuoti subalansuotos mitybos svarbą bei neigiamas nutukimo pasekmes.

Valstybinių programų nėra

„Lietuvoje, kiek žinau, nėra į nutukimo mažinimą orientuotų valstybės remiamų programų. Galima išskirti veikiančią Širdies ir kraujagyslių ligų rizikos veiksnių nustatymo programą, finansuojamą teritorinių ligonių kasų. Vykdant šią programą, kartą per metus dėl minėtų rizikos veiksnių gali tikrintis moterys nuo 50 iki 65 metų, vyrai – nuo 40 iki 55 metų. Šioje programoje kaip vienas iš  pagrindinių rizikos veiksnių greta cukrinio diabeto, arterinės hipertenzijos, rūkymo ir kt. yra akcentuojamas ir pilvinio tipo nutukimas, kai moterų liemens apimtis viršija 88, vyrų – 102 centimetrus“, - „Vakarų Lietuvos medicinai“ sakė  šeimos gydytoja Irma Vaitukaitytė.

Jos nuomone, informuoti visuomenę apie antsvorio ir nutukimo daromą žalą sveikatai, gyvenimo kokybei ir trukmei yra labai svarbu.

„Tai  nėra tik estetinė problema. Būtina aiškinti apie nutukimo įtaką hipertenzijos, diabeto, širdies ir kraujagyslių ligų, osteoartrozių, mažojo dubens organų, virškinamojo trakto vėžinių ligų atsiradimui“, - sakė ji.

Negalima laikytis dietų

Gydytoja dietologė Žana Antonova „Vakarų Lietuvos medicinai“ sakė, jog medžiagų apykaita po truputį pradeda lėtėti sulaukus 30 metų. Todėl sulaukusioms šio amžiaus moterims ji rekomenduoja šiek tiek sumažinti gaunamos su maistu energijos kiekį: atsižvelgti į porcijos dydį, gaunamų su maistu maistinių medžiagų proporcijas: maisto racione turi vyrauti sudėtiniai angliavandeniai (duona, kruopos), skaidulos (įvairios daržovės). Mažiau reikia vartoti mėsos ir jų produktų, vengti riebių ir keptų riebaluose patiekalų. Į savo valgiaraštį reikia įtraukti daugiau pieno produktų – kalcio šaltinį, kuris apsaugo nuo osteoporozės ir ypač didelę reikšmę turi postmenopauzinio periodo moterims.

Padidinti su maistu  gaunamos energijos išeikvojimą galima sportuojant.

Gydytoja dietologė perspėja: jog dietų laikytis griežtai  draudžiama.

„Būtent jos yra didžiausias medžiagų apykaitos sutrikimų kaltininkas, o atkurti medžiagų apykaitą kartais būna labai sunku“, - sakė ji.