Kilus abejonių dėl kai kurių LR Seimo narių siūlomų Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo pakeitimo projekto nuostatų, sveikatos apsaugos ministrė Rimantė Šalaševičiūtė kreipėsi į Specialiųjų tyrimų tarnybą prašydama įvertinti projektus antikorupciniu požiūriu. Įstatymo pakeitimais siekiama nustatyti, kad receptiniams vaistams ir medicinos pagalbos priemonėms, kai jų įsigijimo išlaidos visiškai ar iš dalies nėra nekompensuojamos Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo nustatyta tvarka, būtų taikomas 5 arba 9 proc. pridėtinės vertės mokesčio (PVM) tarifas.
Įvertinus LR Seimo narių grupės siūlymą receptiniams nekompensuojamiesiems vaistams, kainuojantiems daugiau nei 300 eurų, taikyti 5 proc. PVM tarifą, Sveikatos apsaugos ministerijai (SAM) kyla abejonių ar nebūtų sudaromos sąlygos vaistų gamintojams manipuliuoti kainomis.
SAM mano, kad šiuo Įstatymo pakeitimu gali būti sudarytos sąlygos, kada skirtingoms to paties vaisto pakuotėms bus taikomas skirtingas PVM tarifas, pavyzdžiui, jei vaisto pakuotės kaina, pritaikius didmeninės ir mažmeninės prekybos antkainius, viršys 300 eurų, jai bus pritaikytas 5 proc. PVM tarifas, o jei neviršys – 21 proc. PVM tarifas. Taigi, mažesnę deklaruotą kainą turinti to paties vaisto pakuotė bus brangesnė, nes jai bus pritaikytas didesnis PVM tarifas, negu didesnę kainą turinti pakuotė, kuriai bus pritaikytas lengvatinis PVM tarifas.
Ministrė R. Šalaševičiūtė atkreipia dėmesį, kad vaisto, juo labiau nekompensuojamo, kaina jokiu būdu neapsprendžia jo efektyvumo ar naudingumo.
„Tačiau, priėmus tokias įstatymo pataisas, bus sudarytos aplinkybės, kada to paties tarptautinio pavadinimo pigesnius vaistinius preparatus (generiniai vaistiniai preparatai) gaminantys gamintojai atsidurs mažiau palankioje situacijoje, negu gaminantys brangesnius vaistinius preparatus, kuriems bus pritaikomas lengvatinis PVM tarifas, – sako ministrė. – Tokia situacija negali būti priimtina, nes tik gydantis gydytojas, išsamiai įvertinęs paciento sveikatos būklę, gali pacientui gydyti rekomenduoti vieną ar kitą vaistą. Juo labiau, kad gydymo efektyvumas priklauso ne nuo vartojamo vaisto naujumo ar kainos, bet nuo tiksliai parinkto konkrečiam pacientui reikalingo vaisto reikalingu momentu, t. y. tiek pigesni, tiek ir brangesni vaistai yra naudojami pacientų gydymui ir pacientas gali būti sėkmingai išgydytas vartodamas reikalingą pigesnį vaistą, nežiūrint į tai, kad yra brangesnių vaistų.“
Taip pat SAM kyla abejonių dėl siūlymo taikyti lengvatinį 9 proc. PVM tarifą visoms medicinos pagalbos priemonėms (toliau – MPP).
Ministrė R. Šalaševičiūtė mano, kad MPP neretai priskiriamos tokios prekės, kurių panaudojimas sveikatinimo tikslais tam tikrais atvejais yra abejotinas. Ministrės teigimu, MPP iš esmės gali būti priskiriama bet kokia panaši prekė ir atitinkamai atsiranda galimybė piktnaudžiauti lengvatiniu PVM tarifu.
„Tokie svarbūs sprendimai negali būti apipinti abejonėmis, įtarimais ar galimybėmis piktnaudžiauti lengvatomis. Todėl manau, kad ypač svarbu projektus įvertinti, visų pirma, antikorupciniu požiūriu“, – pabrėžia ministrė R. Šalaševičiūtė.
SAM Ryšių su visuomene skyrius